fredag 10 januari 2014

NYFIKEN KOMMUNALANSTÄLLD HEMTJÄNMSTPERSONAL

Några dagar innan julhelgen besökte jag COOP/KONSUM här i Mönsterås, detta  för att köpa ett frimärke/brevporto till det brev jag skulle posta. Vid den post å paketutlämningsdisk som finns på COOP/KONSUM finns en brev å paketvåg lätt tillgänglig för att kunderna som personal ska kunna se vad försändelserna väger. Kön till spel å postdisken är vid detta tillfälle tre-fyra personer lång, bakom mig står två personer, den ene av dem känner jag igen, det är en blond kvinna(bodde tidigare som barn/ungdom ute i Gelebo) som för något år sedan arbetade inom den kommunala hemtjänsten å där nattpatrullen, hon har i sällskap en man i 50-60 års åldern. När det så blir min tur lägger jag upp mitt brev på vågen, detta triggar den blonda kvinnan(nattpatrullkvinnan) bakom mig till att stega fram till vågen, därefter lutar hon sig fram och över vågen/brevet, hon frågar samtidigt "vad står det på brevet" - jag får ur mig, "men vad fan gör du, inte angår det dig vart jag skickar detta brev, ja se Mönsteråsare, deras nyfikenhet måste vara unik".
Kvinnan står efter mitt svar fortfarande lutad över vågen å brevet, det verkar som att hon inte har reagerat det minsta på min tydligt klargjorda ordliga indignation över hennes tilltag, hon mumlar något, förmodligen är det adressen på brevet. Kassörskan, en blond kvinna i 30-års åldern(uppvuxen här i Mönsterås, på Hagagatan 4) verkar vara av den åsikten att nyfikenhet av det slaget som "hemtjänstkvinnan" uppvisade är något hon själv samtycker till då hon inte på minsta vis verbalt tar avstånd från det inträffade, hon ler istället samtyckande. Ja, det finns ju fler än jag som har funnit att personalen på COOP/KONSUM i Mönsterås är något man helst vill slippa komma i kontakt med.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Fyy faan så jävla fräcka dom är...jag hade reagerat på precis samma sett.. Inte faan har någon annan att göra med var du ska skicka dina brev ! Håller mig också så långt ifrån COOP/KONSUM som möjligt av olika orsaker.
1.Ingen servicevänlig personal.
2.Gillar inte den kaxiga spydiga otrevliga kvinnliga utländska personalen som oftast står i vid brev/spel disken... Man får nästan dra ordet "HEJ" ur henna när man ska göra sina ärenden !!
3.Gillar inte COOP-bögarna som sitter vid spelet och snacka en massa skit om folket som går in och ur affären..dom har oftast bättre koll på vad man har handlat än vad man själv har! Deras arbetspassa på COOP-stolarna brukar vara vardagar mellan 10:00-12:00 15:00-17:00,helger 10:00-13:00..
4.skyhöga priser.
MVH COOP/KONSUM hatare!

Bert sa...

Hej "Anonym"!

Håller med dig om det mesta du framför i din kommentar. Jag har för egen del inte några problem med den "kvinnliga utländska personalen", det är mer den infödda delen av personalen som ogillas, dock finns det några undantag.

Anonym sa...

Ibland kan man ifrågasätta sig om det egentligen borde vara cheferna i kommunen som borde vara placerade på vårdinrättningar.
Ett praktexemplar är vår kära enhetschef för vikarierna i kommunen inom vården i mönsterås. Som anställer folk hit och dit, jobbar slut på dem och hittar på en klämkäck anledning ur luften för att sedan sparka dem.
Hon är ju även kommunarbetarnas fackliga representant så frågan höjs ju finns det något "samarbete" mellan instanserna. Vi fick hit en kille här på ekåsa fliseryd som trots att ha varit outbildad, skött sitt arbete bättre än klanderfritt. Efter han jobbat skiten ur sig, så från vad vi har hört, fick han "sparken". Han tog även kontakt med facket och de till synes ej kunna ha hjälpt honom trots att vi vet att det är vikariechefen samt våra ex chef som handlad oproffsigt samt inkompetent. Under de åren jag jobbat här, så vill jag med erfarenhet påstå att mönsterås kommun är "ryggradslösa", inkompetenta samt maktmissbrukande. Och detta resulterar i att ingen vågar stå upp för sig själv utan alla baktalar, och klagar samt hugger varandra i ryggen. Så jag ställer mig frågan när ska någon ta tag i vad cheferna egentligen håller på med. Mvh: "Mycket missnöjd kommun arbetare som fått nog"

Bert sa...

Den arbetsplatssituation du redogör för inom ditt arbetsområde är sorgligt nog den arbetsplatskultur som gäller i de flesta av Sveriges kommuner. De som ytterst bär ansvaret för att detta sjuka arbetsplatsklimat har blivit infört är de politiker(politiker allt från riksdag/regering till kommun å landsting) som tagit beslut om de knappt tilltagna ekonomiska budgetarna inom vård å omsorg, sjukvård, skola osv. Det har ju i det rika Sverige blivit helt ok för de sk folkvalda(politikerna) att missbruka sin makt, exv genom att grovt missgynna de samhällsgrupper som har det sämst och som samtidigt har svårast med att hävda sig politiskt, socialt, ekonomiskt och verbalt i ord och skrift.

Din fråga:"när ska någon ta tag i vad cheferna egentligen håller på med". Svar:de kommunala tjänstemännen har som sin uppgift att verkställa nämndernas beslut, dock har k-tjänstemännen som första prio att följa den lagstiftning som finns, det verkar dock som att man ibland tummar rejält på dessa lagar å regler. Orsaken till lag å regeltummande från tjänstemännens sida är rädsla för att stöta sig med makthavarna(politikerna)då det i Sverige finns stora möjligheter för makthavarna att utöva repressaliepolitik mot enskilda personer som inte rättar in sig i ledet. Vanliga bestraffningsmetoder är exv mobbing, utfrysning, arbetsplats/uppgiftsförflyttning/degragering, befodringsstopp mm. Alltså, Sverige har stora problem med att leva upp till den demokratiska rättsstat som den saluförs som till svenska folket och omvärlden. Sverige är en sk "Demokratur", en diktatur med demokratisk fasad.

Anonym sa...

Hej Bert

Som butikschef accepterar jag inte att du pekar ut min personal.
Vi får dagligen lovord från våra kunder, och vi försöker verkligen
göra vårt bästa i alla situationer.
Du får gärna komma och besöka mig
så kan vi reda ut om det är något du funderar på. Mvh Lars Johansson.

Anonym sa...

Konsum i Mönsterås vill man helst inte ha och göra med. Nonchalant personal dyrt som fan och dem nyfikna med gubbarna med svanhalsar i spelhörnan.

Anonym sa...

Jag älskar personalen på konsum trevliga tillmötesgående och alltid hjälpsamma med ett leende på läpparna

Bert sa...

Hahaha,härlig ironi du presterar, håller med dig till 100%!

Bert sa...

Svar till den "Anonyme" butikschefen(Lars Johansson) på COOP i Mönsterås.

Du Lars, vad jag skriver på min blogg om somliga ur din personal är min ensak inget som du kan eller har några som helst rättigheter till att försöka förhindra. Du förstår Lars Johansson i Sverige finns det grundlagar som ger mig rätt till att framföra mina åsikter i skrift, i tal, på internet, detta om vad det än må vara, om så även din personal och dig själv - vem FAN tror du att du är!

Vem är du, Lars Johansson butikschef på COOP i Mönsterås: troligtvis är du en av alla dessa hjärntvättade socialdemokrater som i sin enfald tror att de var och en, var de än befinner sig och i varje ögonblick 7/24/365 kan agera godtyckligt som lagstiftare och makthavare över enskilda svenska medborgare liksom hela svenska befolkningen - nej Lars Johansson du är bara en ynkedom till butikschef på COOP i Mönsterås.
Om det hade varit något som helst tillstymmelse till ryggrad i dig Lars Johansson hade du i din kommentar bett om ursäkt för det beteende som din personal tar sig friheten att visa upp mot butikens kunder, men nej!. Du borde definitivt skicka både dig själv och somliga personer ur din personal på kurs i vett och etikett för handelsanställda. Du Lars uppvisar stora brister i ditt ledarskap, hur fan har du kunnat bli butikschef.

Citat Lars Johansson "Du får gärna komma och besöka mig så kan vi reda ut om det är något du funderar på." Nej Lars Johansson, jag tänker inte besöka dig, till det finns det ingen som helst anledning!
Åter igen "VEM FAN TROR DU ATT DU ÄR" tror du verkligen att jag på din uppmaning skulle nedlåta mig till att besöka dig, hahaha, nej du! - det är knappast jag som har problem, det är istället du och en del av dina anställda som har ytterst grava problem med att kunna uppföra sig korrekt mot "alla" kunder som besöker COOP i Mönsterås.