måndag 5 september 2022

EN LUGN HELG UTAN PRATPARTY OCH HOT - DEN FÖRRA HELGEN VAR RAKA MOTSATSEN

Under den gånga sommaren har jag, dygnet runt, dag som natt, tvingats till vara åhörare till ett nästan ständigt och jämt pågående "balkongpratparty". Det har inte varit möjligt att stänga ute detta pladder då som bekant årets sommarmånader har dragits med en envist efterhängsen värmebölja(25 till dryga 30 grC) och svaga vindar. Jag har varit tvungen att ha fönster och balkongdörrar öppna dygnets alla timmar för att kunna få något lite ynka luftutbyte här under takåsen. 1950-tals lägenheten saknar behovsstyrd/kontrollerad ventilation trots att det finns effektiv modern v-teknik att tillgå. Den ventilationsteknik som finns här är "självdrag" vilket är en primitiv mångtusenårig teknik som borde ha spelat ut sin roll i dagens bostäder. Temperaturen inne i lägenheten har under dagtid varit densamma som ute. Det jävliga är att dagsutetemperaturen har dröjt sig kvar inne i lägenheten under kväll och fram till sena efternatten vilket gjort att jag mer har upplevt det som att jag har vistats i en lågtempererad bastu. Dylikt liv är förstås tröttande, ytterst irriterande och rent ohälsosamt, som en funktion därav drog jag på mig en tre veckor lång förkylning samt en nu pågående hörselgångsinflammation.

Att under ca tre mån, dygnet runt, bada lägenhetsbastu, samt tvingas till att vara åhörare till andras utläggningar om än det ena som det andra har varit tålamodsprövande. Vid några tillfällen letade sig tobaksrök in i bostaden vilket fick mig att agera verbalt mot det blossande, tjattrande och det ständigt balkongpartajande sällskapet. Vid den senaste verbala konfrontationen med balkonggänget, natten till lördagen förra helgen(kl 01:20) blev jag uppmanad av en mansperson med tydlig masdialekt att komma ner på bakgården(lekplatsen). Jag uppfattade den uppmaningen som ett hot om att personen ifråga ville lösa tvisten med fysiskt våld, jag avstod dock från det erbjudandet då det var hög tid för att "slå" sig ned i bingen. 


Inga kommentarer: