söndag 11 november 2012

CHEVROLET Bel Air 1955

OBS! För större bilder, klicka på bilden! Bilderna i detta inlägg är tagna på Öland och där i Sandvik. Kamera/objektiv Canon 40D/Canon 18 - 135.
Tog mig en biltur upp till Sandvik en skön sommardag 2012, allt för att bada, äta, fota å slappa - ja, njuta något av detta livets goda. Golfklubborna lämnade jag hemma, det hade inte blivit den där sköna avslappnande turen om jag också skulle ha  passat en förbokad rondtid.  Nej, att koncentrera sig på några få saker ger en bättre upplevelsekvalité när man bara har en dag till sitt förfogande. Hade tänkt mig att komma iväg redan vid 05:00 tiden men det sket sig, är grymt morgontrött, ja, jag är mer trött på morgonen än när jag går och lägger mig, oftast sker sänggåendet mellan midnatt å 01:00, kanske inte så underligt att man är morgontrött. Den här dagen blir en av de varmaste dagarna under sommaren 2012, temp över 25 grC, minns att jag var inne på restaurangen nere i hamnen för att få mig en kall svalkande drink. Jag placerar mig i den skuggiga delen av  terrassen, på stolarna runt borden hänger plädar/filtar, det ser lite komiskt ut en stekhet dag som denna. Restaurangägaren kommer ut å går en runda med torktrasa, han frågar skrattande om jag möjligtvis är i behov av någon av plädarna - puh, nej tack! Den här dagen blev riktigt trevlig med hyfsad stor variation på sett å upplevt, allt från bad i 22 grC varmt kalmarsundsvatten, en fotovandring längs strandklinten söder om Sandvik, en pratstund med badande nymfer, två restaurangbesök, fotorunda i Borgholm mm - en lyckad dag!
CHEVA:n på bilderna dök helt plötsligt upp i hamnen fullastad med kvinnor, chauffören en raggartyp såg ut att må prima i damsällskapet, de försvann in på fiskrestaurangen varpå jag tog tillfället i akt att plåta den rödvita amerikanska 50-tals skönheten CHEVROLET Bel Air 1955.

Komboinstrumentering, minimalistiskt, prispressande, kanske inte vad man förväntar sig att se i en jänkebil.
Det finns allt några sköna svängda linjer på denna för 50-talsbilar ovanligt raklinjade design.
Här genom denna dörr skulle man gärna glida in och ta plats bakom ratten, trycka plattan i botten å fara fram som ett jehu genom det öländska landskapet.
Djupa fälgar är snyggt, liksom breda däck.
Enkel design, nästan lite OPEL-lik baklampa.
I denna djupa fälg finns det säkert volym nog för att rymma GK-bloggaren under en kort tids burnout, ut därur skulle han komma nyrökt å för alltid odörande bränt däcksgummi å mer yrvirrig än någonsin.
Med en motorhuvsprydnad likt ett flygplan har CHEVA:n å dess ägare något att försöka leva upp till. Säkert är CHEVA:n vråltrimmad redan nu, kanske att det också finns lustgas att ta till om ägare å bil vill ha mer roligt än vanligt.

Inga kommentarer: