lördag 12 juni 2010

"URANIA" en vacker kunglig skuta från Holland


OBS! Som alltid vä-klicka på bilderna så blir de större och mer högupplösta.
Bilderna tagna med en Canon S2IS, 5 MP. Bilderna är helt obearbetade!

Som alltid då jag är i Kalmar eller någon annan hamnstad så bara måste jag ner till hamnen/hamnarna för att få tillgång till maritimt ögongodis och få andas sjöluft. Denna dag så fanns "URANIA" från Holland liggandes vid kajen nedanför Ångkvarnen.
"URANIA" är förmodligen den Holländska kungafamiljens segelyacht, det finns visa pyntningar(kungakrona på toppen av flaggstången) som skvallrade om att det kanske är så, på bomkapellet står det att det är den Kungliga Nederländska Flottans fartyg.
Hur som helst "URANIA" är ett fantastiskt vackert och väl underhållet segelfartyg.

Vad som mer talar för att det är ett Kungligt fartyg är att när jag höll på att fota skutan så fick jag ca 5 min efter min ankomst helt plötsligt sällskap av en annan fotograferande person, dock verkade han inte så värst intresserad av att fota "URANIA" utan mera av att foto/video dokumentera vad jag höll på med. Troligtvis var det en i Kalmar sommarplacerad SÄPO-gubbe som fått tips om att någon person närgånget fotograferade det kungliga fartyget "URANIA". Mannen ifråga höll sig hela tiden jag var där på ca 20 m avstånd. När jag far därifrån följer mannen efter i den silvergrå SAAB 9-5 kombin som manen kom i. Jag kör bort till "Baronens" köpcenter där jag parkerar för att göra ett besök på "Clas Ohlsson". Kan se att SAAB 9-5:an inte parkerats utan har stannats alldeles utanför östra infarten till parkeringen. När jag betalar parkeringsavgiften vinkar jag åt föraren, han ser lite sur ut, ja, han har den där alldeles speciella snutminen som är så lätt att känna igen.


























3 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt jobbat Bert med plåtningen av skutan. Den kufiske konstaplen hade ett gott öga till det hela...så även kanske till denna blogg nu.Hehe

Bert sa...

Bilderna kunde ju ha blivit åtskilligt bättre om jag lagt ner lite mer tid på att få till rätt exponering. Och ytterligare bättre om jag fixat till dem i PhotoShop, men lat som jag är så fick det vara.

Det är inte första gången som jag har SÄPO spanande på mig när jag besökt Kalmar, Öland och Stockholm.
En av anledningarna till SÄPO:s intresse är min av dem påstådda sympatisörkoppling till Bader - Mainhof ligan.
En annan orsak till SÄPO:s intresse är att jag under 1994-95 var bekant med en av de personer(Lego) som under somrarna då arbetade med att bevaka kungafamiljen vid deras vistelser på Solliden.
Den här personen(Lego) reagerade starkt på mina åsikter om Monarkin som statskick, den nuvarande svenska kungafamiljen, samt de tidigare dito i den svenska historien.
Är säker på att han framfört mina tankar till någon av sina överordnade som i sin tur osv.
Men det finns även andra orsaker bakom SÄPO:s intresse, en sådan är att en avlägsen släkting under tidigt 1930-tal i starka ordalag öppet kritiserade Gustav V för hans bögeri.
Min släkting fick för dessa sina till Gustav V framförda åsikter livstids förvaring(1932 - 1986) på Mentalsjukhus.
Jag har forskat i hans öde genom att intervjua släktingar som minns honom, leta fram och läsa/uttolka brev mellan honom och släktingar, div dokument och s.k. sjukhusjournaler, ansökningar om benådningar osv. Det är ingen som helst tvekan om att detta har blivit känt av SÄPO.
Har som jag tidigare berättat blivit förhörd av SÄPO och då främst rörande mina åsikter om kungafamiljen.
SÄPO verkar frukta att jag ska hämnas min släktings bittra öde - tänk, inlåst i 54 år från det att han var en ung och stark och frisk sjöman till att han var en gammal och kroppsligen sjuk man. Ett helt liv till spillo för att en bögjävel till kung inte tålde att hans mörka sidor kom i dagen.
Det var ju åtskilligt fler personer som under den tiden råkade ut för samma omsorg från kungahuset och dess försvarare som min släkting, dock lär han vara den som fått det hårdaste straffet.

Anonym sa...

Så var det med det yttrande & frihetstänket i demokratins Sverige. Har själv blivit hotad med arrest för mitt dåliga uppförande mot stasi. En numera talesman för stasi ansåg mej allt för opstinat och borde lugna ner mej i deras arrest, vid en olaglig demonstration utanför stasibyggnaden. Att vara samhälls och monarkikritisk har ett högt pris, beklagligt med din släkting och att du själv är satt under lupp vittnar om hur det är ställt i Sverige.