torsdag 25 februari 2010

"Det kommar snö på min balkong du"

När jag i förmiddags tog ner meterlånga istappar som hängde ner över balkongen samt skottade balkongen fri från en massa snö så hör jag en röst som skriker "det kommar ner snö på min balkong du".
Ja, vad kan det vara för en egendomlig person som klagar på att det "kommar" in snö på balkongen en vinter som denna - ja, det kan inte vara annat än en verklighets frånvänd person.
Klart som fan att det blir ett och annat snökorn som singlar in på balkongerna nedanför, fram för allt då den nedersta balkongen sticker ut någon meter mer ifrån huskroppen än balkongerna ovanför.
Det är ju så att det finns en springa på några cm mellan balkonggolv och balkongfasaden av den anledningen att regn, smältvatten och i viss mån då snö ska kunna dräneras från golvytan vilket som idetta fallet resulterar i att något lite snö hamnar på balkongerna under min.
För övrigt hamnade det allra, allra mesta av snön ca 3 m ut från nedersta balkongen.

Vid regnväder kan man få höra klagomål om att vatten droppar ner på balkongräckena vilket gör att balkongfönstren blir något nedstänkta. Det kan då låta så här: "ÅÅÅÅÅÅ, OJOJOJ, mine fönstar blir ne stänkte!
Ja, vad för funktion har då ett fönster, den primära funktionen är givetvis att släppa in dagsljus, sekundärt skydda mot väder och vind och ge den boende i huset, lägenheten osv möjligheter till ögonkontakt med omgivningen, dock verkar det som att somliga mer ser på fönster som putsbara prydnadsföremål.

4 kommentarer:

Jimmy sa...

Hahaha jävligt korkad granne som missat verkligheten.

Bert sa...

Jo, det är en sådan där typisk portvaktskärring som inte har annat att göra än att gnälla för det minsta.

Asplundare sa...

Jag skulle bli en perfekt portvaktskärring, det har jag alltid tänkt. Alternativt någon Julia Caesar-typ. Tänk, jag skickte just ett mail till dig, om balkonger och snö, innan jag läste bloggen. Fast det är ju ett synnerligen aktuellt ämne, så det kan väl inte räknas till synkronisitet. E

Bert sa...

Jo, jag har tänkt det samma, men än har du ju inte på långa vägar uppnått den rätta åldern för att tituleras "portvaktskärring", du är ju fortfarande betydligt närmare tonåren än ålderdomen.

I Mönsterås är snö och isblocksras från taken till skillnad mot norrlandsmetropolen Västervik ett för tillfället passe ämne då det inte finns en gnutta av kristaliserat vatten kvar *åvan* där.