söndag 7 februari 2010

Vissa GOLFKLUBB:ars TRÅKIGA HEMSIDOR


Bild 1. OSKARSHAMNS GOLFKLUBB:s hemsida - tråkigare än tråkigt, hemskt att skåda!

Nu har det varit vinter med snö och minusgrader i snart 2 månader vilket upplevs som en hel evighet då man det gångna decenniet vant sig vid gröna och milda vintrar med näst intill obegränsade möjligheter till golfspel mm.
För att muntra upp mig denna bistra vinter har jag då och då via nätet besökt omvärldens Golfklubbar:s hemsidor i Australien, Nya Zeeland, Sydafrika, Asien, Sydamerika, USA osv för att bla njuta av deras vackra bildspel från banorna och omgivningarna. Givetvis har jag också besökt Sveriges och länets golfklubbars hemsidor för att se om de kunnat knäcka några nya och banbrytande ideer inför den kommande säsongen. Nej, inte är det mycket klubbarna i länet och landet i övrigt har att komma med som gör golfsporten mer attraktiv. Till att börja med kunnde de göra sina hemsidor väldigt mycket mer trevligare, roligare, intressantare, ja, mer underhållande vilket säkert bara det skulle få fler att vilja börja golfa.
Ta en titt på Oskarshamns Golfklubbs hemsida här ovan, det finns ju knappast ord för att beskriva torftigheten, tråkigheten, den totala bristen på glädje och positivitet i designen av denna hemsida. Jag läser hellre om prostataförstoring eller Vägverkets infoskrifter om bredtransport än går in på OGK:s hemsida som slår allt annat i tråkighet - nu hände det likt förb.. att jag idag var inne på denna hemsida, ja, jag får skylla mig själv!

Jag börjar nu bli alldeles in i HEL... trött på att skotta snö, skrapa bilrutor och gå försiktigt som att man skitit på sig, men trots denna försiktighet drattar man ändå på ändan. Gjorde så för några dagar sedan när jag lyfte ur ett antal matkassar ur bilen, jag for halvvägs in under bilen och hade ett helvete med att ta mig ut därifrån. Svor högt och otäckt en lång ramsa då jag fick vänsterbenets underben tryckt upp mot lårets baksida vilket gör alldeles f-bannat ont. Min högljuda palaver med mig själv hördes så pass att en förbipasserande ung kvinna(Maria) (med sitt barn i fammnen) kom fram och försökte hjälpa mig ur min svärande krälande position - tack Maria!
Tyvärr, får man nog kallt räkna med att vinterhelvetet dröjer sig kvar länge än. Februari som vi avverkat en fjärdedel av är ju statistiskt sett den kallaste och snörikaste månaden på våra bredgrader vilket säkert kommer att resultera i åtskilligt mer med snö samt att hela Östersjön kommer att frysa till med halvmetertjock is. Detta troliga scenario kommer då att fördröja vårens ankommst till slutet av Mars eller ännu värre, till en bra bit in i April.


Bild 2.Visst ser det väl härligt ut om sommaren med gröna tee:s, fairways och greener. Den här golfande gubben har en grann sving men var inte så glad då han knappt tog sig av första hålets tee(gul) med sitt första teeshot. Andra slaget var lite längre men resulterade tyvärr i en karftig hook som fick bollen att försvinna ut på Rangen till höger i bilden.


Bild 3. Den här korte vitskäggige gubben hade för detta tillfälle lånat Jan Hult:s skämtdriver som han Pron på OGK har hängandes i sin shop. Huvudet på denna driver är stort som ett curlingklot och skaftet lika långt som en frisk man i sina bästa år kan pissa långt(ca 3m). Ja, inte hjälpte det med en bautadriver inte, det blev samma resa för denne gubbe och boll som för konstellationen i bild 2.


Bild 4. Någonstans ut till höger bakom slånbärsbusken ("out of bounds") fortsätter spelet med risk för liv och lem. Med golf förhåller det sig så här, golf handlar inte om liv eller död, golf är viktigare än så.

13 kommentarer:

Jimmy sa...

Förstår mej inte på ängsbiljard men det är en annan sida av livet,är ingen sportfåne överhuvudtaget.Men om du nu kopplar av med denna syssla hoppas jag och ska ge mej i kast mé att skrika ut i nåt högre torn té kung bore om lite mildväder och rask vår.Vurpan ja,hoppas bättringen gick fort och värk odylikt avklingat.Hemsidor vet inte många föreningar vad dom har för syfte,men dom ska faen bara ha en ändå.

Asplundare sa...

Mycket bra idé, jag ska leta trista hemsidor inom någon annan kategori. Samfund eller festfixare kanske. Jag ska ta mig en funderare.
Nu har jag gjort en genial betraktelse på bloggen förresten, be there! E-line Online

Asplundare sa...

Varför är det en rullstolsBUNDEN som symbol efter verifieringen?

Bert sa...

Jodå, jag spelar "ängsbiljard" eller "långkrocket" sedan hösten 2005 och har för närvarande hcp 15,6. Jag började i och för sig golfa redan 2002 då jag gick den grundkurs som krävs för att kunna få det sk "Göna Kortet" för golfspel. (Kursen är inte gratis utan kostade då 2002 ca 2000 sek).

Genomförde grundutbildning och teorikurs på Oskarshamns Golfklubb i Skorpetorp 2002 men blev av denna Golfklubb förhindrad att börja spela golf då de vägrade att ställa upp med "FADDRAR".
För att man efter avklarad grundkurs ska få komma ut och spela krävs att man går ett antal(2eller 4)9-hålsrundor med dessa av Sv Golfförbundet krävda faddrar. Faddrarnas uppgift är då att kontrollera att kandidaten har tillägnat sig nödig spelskicklighet genom att få ihop 36 poäng under 2 av fadderronderna, samt tillräckliga regel och ettiketkunskaper.

Jag jagade dessa av OGK officiellt utsedda "FADDRAR"(4 st) under resten av år 2002 men fick hela tiden svaret att de inte hade tid. Efter detta negativa bemötande av OGK så lade jag golfspelet på is fram till hösten 2005.

Anledningen till Oskarshamns Golfklubbs "FADDERVÄGRAN" var att jag under kurstiden inte visat intresse av att bli medlem i OGK.
Det fanns varken uttalat eller i skrift något krav på kursdeltagaren om medlemskap i OGK för att kunna gå kursen och få det sk "Gröna Kortet". Dock måste man för spel på slopad bana vara medlem i en av Sv Golfförbundet godkänd golfklubb, men det fanns ju fler golfklubbar i området än OGK som var det.
Dock tycker man att det är märkligt att en klubb som komersiellt marknadsför(och tar betalt) golfutbildning för "Grönt Kort" sedan kan vägra/stoppa/hindra en godkännd kursdeltagare från att börja spela.

Jimmy, du kanske inte känner något behov av att utöva någon fysisk aktivitet, men om du någon gång skulle göra det, pröva då på golf, för det är förbaskat så roligt.
Och inte är det speciellt dyrt heller. Bor man i Kalmar och vill hålla golfutgifterna på så låg nivå som möjligt spelar man på "BINGA"-banan nere vid "Hossmo", det är en alldeles utmärkt bra bana att börja sin golfkarriär på.
Begagnade golfklubbor/set finns det att köpa billigt på annons i Barren, ON,"Blocket" eller på klubbarnas annonstavlor.

Jodå, värken orsakad av vurpan är så gott som borta, men nu har jag ju redan värk i knät innan så det är att återgå till normalvärken.
Skulle ha opererat vä.knät(helprotes) den 12 Januari i år men sköt upp operationen till hösten. Det hade blivit svårt med rehabträningen i det väglag som råder denna vinter, samt att jag helst vill ha till en viktminskning innan man blir protesgubbe.

Å du, hojta som fan åt kung Bore, jävla fasoner detta med kungligheter, de har svårt att fatta när de ska dra sig tillbaka.

Bert sa...

Du behöver inte leta länge Elin!
Tristheten är mer vanlig än ovanlig. Å samfund är spiksäker!

Rullstolsbunden som symbol efter verifiering - förklara, jag vet inget!

Asplundare sa...

Nu var jag lite oklar ser jag, jo när man skriver en kommentar ska man bekräfta genom att skriva av ett ord i en ruta. Efterrutan är det en rullstolsBUNDEN person. Why?

Bert sa...

Jag ska kolla de du!

Bert sa...

Kan bekräfta att det är en handikappsymbol efter verifikationsrutan på samtliga bloggar där jag brukar kommentera. Men av vilken anledning kan jag inte redogöra för.
Vi får forska vidare!

Asplundare sa...

Vi är väl dumma som kvastskaft, någon logik finns det säkert. Eller?

Bert sa...

Jo, den finns väl där av någon anledning förstås. Kvastskaft är annars inte så dumma, somliga kan ju åka till blåkulla på dem.

Bert sa...

Elin, jag tror mig ha löst gåtan med handikappsymbolen.

Den som söker han finner, jag tog mig tid att undersöka "Bloggers" instrumentpanel.
Under fliken "Inställningar" på bloggers instrumentpanel finns ett valbart alternativ "Ordkontroll".
Ordkontrollen ("Word Verification") är till för att förhindra att automatiska system lägger till kommentarer i våra bloggar.
Rullstolssymbolen visas förmodligen då ("Word Verifikation" är aktiverad).

Under fliken "Publicering" i Instrumentpanelen visas rullstolssymbolen till höger om rutan för "Ordkontrollen".

Är det en förklaring som du finner rimlig?

Asplundare sa...

Aha Bert Reynolds, det därför det är just en RULLSTOL!!!?????

Bert sa...

Man kan ju förstås undra över varför man väljer rullstolssymbolen för att markera aktivt läge för "Ordkontrollen". Det borde ju logiskt sett innebära "inaktivitet".
Men i det här fallet så kan symbolen betyda att en aktiverad "Ordkontroll" minskar skräpkommentarproducenternas möjligheter till aktivitet.

Men som sagt, jag är inte 100% på att det är gåtans lösning.

Kvasthilda, har du någon lösning själv.