söndag 24 januari 2016

SOMMARBILDER 2015 1

OBS! Klicka på bilderna så visas de i fullskärmsformat!

Bild 1. Gårdsbyggnader i byn Björksebo belägen mellan Vena och Vimmerby. Byggnaderna är mycket väl underhållna. För den som längtar efter att få uppleva den småländska landsbygden så  som den såg ut förr i tiden kan här i Björksebo få den önskan tillfredsställd. Själv tillbringade jag mina barndoms somrar i närheten av den här byn och kan därför konstatera att det är inte mycket som har förändrat sig. Det som tyvärr har gjorts är att vägen som går genom Björksebo och som har sin start i Vena by har rätats ut i de mest snäva krökarna, detta är bara att beklaga, asfaltbeläggning är ok, men visst är en grusväg som slingrar sig fram genom skogs och åkerlandskapet mer pasande och inte minst vackrare.

Bild 4. Venadalen fotad från byn Käreby.

Bil 6. Välbesökt badplats vid sjön "Gnöttlen" NO om Hultsfred.


3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!
Du tar fina bilder , Bert!
Denna trakt kan vara vääääl värd ett besök, och jag funderar på att fara dit när grönskan sätter in ,och då tar jag med mig min dotter och min kanadensiske måg, som förresten var mäkta imponerad av Stensjö by! Detta verkar vara något i den stilen! Givetvis tycker jag själv om att besöka "gamla ställen!"

Hälsning!

Willy Nilsson

Bert sa...

Hej Willy!

Tack för bildberömmet! Jo, bilderna från Björksebo och Vena-trakten blev hyfsat bra, är nöjd.
Jag fotar med en museal DSLR från 2005, 10 MP, försedd med simpel kitoptik, bilderna är JPG-filer vilka komprimeras till ca 10 - 15 % av en RAW-fil(100%).
Bilderna redigerar jag i PSE 9, utan bildbehandling blev resultatet inte så värst tilltalande. Det hade förstås varit trevligt att fota med det bästa av nutidens kameror och optik, dock kräver inköp av dylikt fotogodis ett fett bankkonto.

Jo, Stensjö By är i en klass för sig, detta då den är avsedd till att visas upp mer som ett miniskansen och är därför skött och underhållen kontinuerligt av kunnigt folk, har för mig att Stensjö By ägs och drivs av en stiftelse.
Björksebo By är inte att jämföra med Stensjö By, den enda välhållna gården som finns i Björksebo är den jag visar på bilderna, övriga dito ser ganska slitna och ruffiga ut vilket ger gårdarna och byn ett ålderdomligt intryck.
Om du tar dig en tur till Björksebo finns det åtskilligt fler vackra byar i området som är väl värda ett besök, pricka in dem på kartan, Kristdala - Vena - Käreby - Visböle - Tuna - Hjorted - Ishult - Misterhult - Flivik mfla - jo, det blir en rejäl runda men väl värt besväret. Vägarna som bär till dessa byar är oftast smala, kurviga och omgivna av typisk småländsk natur, ibland ser man betande kor i undersköna beteshagar - ta god tid på er, kör sakta, stanna till och njut, och gör du, dottern och mågen resan i försommarskrud som du antyder blir det en minnesvärd resa - god tur önskas!

//Bert

Unknown sa...

Hej!
Tack för Dina upplysningar och Dina tips, Bert!
Vi får se hur det blir med turer när det våras!
Ha det braaa!
Hälsning!
Willy.