onsdag 23 december 2009

Vinterbilder från Mönsterås 1979


Mindes att jag tog ett antal rullar med diabilder från snökaoset vintern 1979. Jodå, de fanns kvar i mitt diaarkiv som omfattar ca 4000 bilder. Vid avscanning av diabilder mister man minst ett bländarsteg, därav de alltför mörka kvällsbilderna. Kameran jag använde var en Konica Autoreflex T, objektiv Konica, brännvidd ca 50 mm, film troligtvis Fujichrome 100 eller 200.
Bild 1. Telefonhytten utanför snuthuset har fått en rejäl snöhatt.


Bild 2. Den här vilt skottande snöarkeologen heter Sverker, här har han grävt fram sin SAAB V4 som blivit snöbegravd på Hagagatan.


Bild 3. Lokurspårning - vad var orsaken till denna urspårning, kan tänka mig att ligistbuset som sprängde ölkällaren på Gryxholm ligger bakom denna händelse.


Bild 4. Snöröjning av Sjögatan.


Bild 5. Snöröjning av Sjögatan invid Centralskolan.


Bild 6. Snöskulptur på Handelsbankshuset. Var då, längst upp till höger i mörkret.


Bild 7. Byxshopbutikens oskottade entre.


Bild 8. Stigen in till Torghallen.

3 kommentarer:

Jonny sa...

Kan bara tacka för dessa fantastiska bilder!!!

Anonym sa...

Håller med Jonny, fantastiskt fina bilder...
Men du, loket lyftes av spåret ganska tidigt under snöovädret -79 vi som försökte spränga ölkällare på Gryssholm hade inget med med urspårninge att göra, eller med något annat hyss heller för den delen....

Bert sa...

Citat Anonym "vi som försökte spränga ölkällare på Gryssholm hade inget med med urspårningen att göra, eller med något annat hyss heller för den delen....."

Jag kan hålla med dig "Anonym" om, att kalla sprängningen på "Gryssholm" för HYSS är en helt fel rubricering på det tilltaget. Den rätta titeln på dylik aktivitet är istället ALLMÄNFARLIG VERKSAMHET. Det regnade knytnävsstora stenar över hela ön samt en bra bit ut i vattnet runt om ön. Själv befann jag mig på grannön "Vindholmen" vid sprängningen, hörde knallen.
Fick några dagar efter reda på vad som hänt genom sprängmäster själv, han hade sett att jag befann mig i närheten och undrade om jag möjligen blivit träffad.
Nej, något "HYSS" var det inte!