måndag 13 september 2010

Du borde slås ihjäl x 2, Kommunist, golfbaneägare


I lördags den 11/9/2010 var det så åter dags att spela en av hemmaklubben Mönsterås GK:s många tävlingar på den alltid utmärkt utmanande 9-håls banan. Förutsättningarna för en bra och trevlig 18-håls rond/tävling var mycket bra. Spelet för min del präglades av berg å dal karaktär, öppnade med en birdie på hål 1, boggy på 2:an, par på 3:an, boggy på 4:an och så ren katastrof på 5:an och i den stilen fortsatte det.
Fick fjärdepriset(3 st golfbollar), ja, egentligen var det en annan spelare som skulle haft detta pris, men är man inte på plats vid prisutdelningen så blir man utan.

Vid prisutdelningen medverkade också Lars Nygren, ägare till de båda golfbanorna och driftsbolaget Högemåla Golf. Lars kommer åkandes i sin gallerförsedda golfbanebil(se bild) vilken han parkerar intill den fikaplats vid klubbhuset där prisutdelningen äger rum. Lars är klädd i sedvanlig stass, blå snickarbyxor och kommuniströd fleecejacka.
Lars som berättar att han varit på bussresa till Österrike ser lite trött och sliten ut, jo, det hade blivit en del festande varvid han tillstod att han inte var i bästa form. Dock inte i sämre form än att han på sedvanligt maner när jag och Lars möts och det gärna finns folk inom hörbarhetsavstånd kallar mig för Kommunist och oftast spär på med att jag inte är riktigt redig. Ja, Lars har gjort det till en för honom personlig vana i klass med att äta och skita, detta att kalla mig för Kommunist och tokförklara mig och då helst inför andra personer.
Jag är givetvis inte sen med att kalla honom för moderat, bondjävel, islamkramare och denna dag även "guden på Högemåla". Detta med guden på Högemåla var ett nytt nick för denna dag. Lars fortsatte att berätta om sin resa och att han vid sin vistelse i Wien hade reagerat negativt på alla storslagna byggnader som uppförts av som han uttryckte det "någon galen djävul", han inflikade genast med, att "tro nu inte att jag har blivit kommunist med anledning av detta uttalande".
Lars menade på att han mera uppskattade det vackra landskapet/naturen där och här hemma och menade på att det ändå måste finnas någon varelse "en gud" som skapat allt det vackra. Han Lars har för mig uttalat önskemål om att bli troende på någon religion, helst då en med en generös gudom. Ja, kanske att Lars skulle bli Katolik, de har ju bikten och med den den snara och omedelbara syndaförlåtelsen, tror katolicismen skulle passa Lars som pullfingret i kvinnsgrötta.
I vilket fall som helst så kunde jag inte låta bli att att syrligt säga, att, du Lars ser nog dig själv som en lokal gud då du har byggt/skapat de två golfbanorna här i Mönsterås - han ser ilmarigt på mig utan att bemöta mitt påstående.

Lars tar sig av bilen och sätter sig jämte mig för att dricka det kaffe han frågat/tiggt sig till av golfklubbens funktionärer och det verkar smaka honom alldeles förträffligt. Efter fortsatt smågrymtande med de övriga fikasugna så säger Lars att han varit inne på min BLOGG och läst, han förkunnar att han inte gillar vad jag skrivit men att jag har en viss stilistisk gåva som han ändå kan uppskatta.
Jag, skrattar åt hans beröm med den erfarenhetsmässigt välgrundade baktanken, att det efter ett sådant illmarigt anförande måste det komma något beskt och surt.
Mycket riktigt så meddelar Lars den närvarande församlingen att han via en eller flera personer fått uppgifter om att jag på "någon blogg" ska ha skrivit att han Lars Nygren ska ha mordhotat mig.
Jag blir något överraskad men finner mig omedelbart genom att fråga om han inte gjort ett antal uttalanden om att han anser att jag "borde slås ihjäl", han vill inte först erkänna att detta ska ha skett, jag påminner honom då om att han i början av Augusti förra året sagt detta och det i vittnes närvaro, vittnet var en då av Högemåla Golf lönebidragsanställd golfbanearbetare (av mig i ett inlägg kallad "dräng").
Lars erkänner då att han sagt det jag framfört i mitt inlägg på "någon blogg", han säger då nu i Lördags att han aldrig menade något med dessa uttalanden.

Följande hände en dag i början av Augusti 2009: jag står på en av utslagsplatserna (nr 3 räknat från bollboden) på rangen ute vid Högemåla Golfs golfbaneanläggning när jag ser att den röda golfbil som finns på bild 2 i detta inlägg kommer körandes på rangens södra långsida bortifrån ladugården och mot rangens utslagsplatser, ja, det är inget ovanligt med det, det händer i stort sett var gång man är där, så först ser allt normalt ut.
När den röda golfbilen kommer på ett uppskattat avstånd av ca 70 m så uppfattar jag det som att golfbilen har ändrat kurs och kör med sikte rakt mot mig och det i full fart. Jag har då några sekunder tidigare avbrutit mitt utslag av bollar då golfbilen kommit alltför nära.
Föraren i golfbilen fortsätter rakt mot mig och väjer till vänster om mig i sista stund, föraren som är Lars Nygren gör en vid lopp bakom mig innan han stannar bilen alldeles bakom den plats jag befinner mig på, han Lars häver ur sig det vanliga sakramentet och avslutar med att säga att jag "borde slås ihjäl". Av vilken anledning jag "borde slås ihjäl" vill inte Lars Nygren uppge.
Lars och drängen far plötsligt iväg, ut på banan för något arbete, jag fortsätter med att slå ut bollar på rangen men med en tilltagande olustkänsla.
Jag vill framhäva att jag inte kände mig speciellt rädd för att det sagda skulle sättas i verket, men man vet ju aldrig vad som kan ligga bakom dylikt agerande.
Har under de senaste 20 åren blivit mordhotad åtskilliga ggr och då vid ett tillfälle blivit utsatt för ett fullskaligt fysiskt mordförsök, detta för 10 år sedan.

Den här augustidagen 2009 hade jag tänkt spela på greenfee där på Högemåla nyinvigda 9-hålare, jag börjar dock bli något tveksam till att gå ut på banan. Jag har redan innan den ovan beskrivna incidenten betalt och lagt pengarna (150 sek) i ett kuvert i det brevinkast som finns för greenfeeavgifter i klubbhusets ena kortvägg varför jag ändå beslutar mig för att spela de nio hålen.
Minns att jag trots olustkänslan spelade jäkligt bra, kanske att det var mer än normalt med adrenalin som utsöndrat sig i blodet efter upplevelsen av att vara nära att bli påkörd av golfbilen och att få höra att man "borde slås ihjäl".
När jag befinner mig på 5:te hålet och ca 20 - 30 m från greenkanten så kommer den förut beskrivna golfbilen åter igen farande med rikting mot mig, denna gång stannar Lars och drängen på några meters avstånd. Lars verkar nu vid detta tillfälle ha lugnat ner sig något men är fortfarande hetsig och använder som vanligt de vanliga invektiverna, minns att jag framförde klagomål på att det var förbannat mycket sten på fairways vilket knappast faller i god jord hos Lars, jag säger då att jag fortsättningsvis ska kalla Lars för Lars Stenåker istället för Lars Nygren.
Lars säger då återigen att jag "borde slås ihjäl" varefter han och drängen far iväg.
OBS! Vid kontroll av ovanstående text 2017-02-12 ser jag att min redogörelse för vad som sades av golfbaneägaren Lars Nygren vid konfrontationen på hål 5 inte är fullständig. Tillägg: efter det att Lars Nygren för andra gången denna dag i tal framfört att jag "borde slås ihjäl" vänder sig Lars Nygren mot den person "drängen" som finns med i golfbilen/arbetsfordonet och säger följande "har du något redskap jag kan använda", drängen svarar inte på Lars Nygrens fråga - mitt svar blir:"är du inte man nog att slå ihjäl mig med dina nävar är du inte mycket till man" - Lars Nygren svarar då:"jag vill inte skita ner mig".

Dessa ovan berättade händelser skrev jag om några dagar senare Augusti 2009 på GOLF.SE:s debattforum "Golfspel" under rubriken "Driftkostnader för 9-håls bana".
Reaktionen från de flesta av de debattforumskrivare som skrev på denna av mig öppnade tråden var närmast hånfull, så det är väl så här golfbaneägare beter sig i största allmänhet.
Lars informerar mig om att han blivit kontaktad av en eller flera personer angående det inlägg jag skrev på GOLF:SE. Det märkliga i denna historia är att mitt namn har kunnat spåras och offentliggjorts då jag vid alla inlägg jag gjort på GOLF:SE alltid skrivit under pseudonym. Mitt rätta namn har bara den WEBBANSVARGE på GOLF:SE tillgång till. Alltså har denne/dessa personer på GOLF:SE brutit mot de sekretessregler som de utfäster sig för att heligt och dyrt stå för.

Endast vid ett tillfälle och till en enda person har jag berättat om vad som blev sagt och gjort på Högemåla i början på Augusti 2009. Detta var för ca en månad sedan då jag blev bekant med en ny medlem, en till Mönsterås sedan några år tillbaka inflyttad Stockholmare. Mannen ifråga är gammal golfare sedan mer än 30 år tillbaka, han uppgav att han varit ordförande för någon golfklubb i stockholmsområdet samt även haft andra förtroendeuppdrag inom golfsporten. Han är också medlem i Oskarshamns GK.
Vid mitt berättande för denne stockholmare berättade jag aldrig att jag skrivit om den ovan inträffade händelsen varför han inte borde vara misstänkt.
Men ett + ett är ju lika med två´, så .... .

Hoppas att jag kommer att få tag på den/de personer som läckt ut mitt namn, och då JÄVLAR!






2 kommentarer:

Jonny sa...

Som läsare vet man inte riktigt vad man ska tro. Är det bara tjafs med glimten i ögat ni håller på med, eller är ni osams på riktigt.

Bert sa...

"vad man ska tro", Jonny, det är väl för dig som för de flesta andra, att det beror på vem som talat/skrivit/berättat, alltså hur stor trovärdighetsfaktor var och en anses inneha.

"Tjafs med glimten i ögat" eller "är ni osams på riktigt".
När jag började spela golf hösten 2005 på Pay § Play banan vid Högemåla så kände jag inte Lars Nygren överhuvudtaget, hade inte vid något tidigare tillfälle varit i kontakt med honom under de 50 år vi bott på max 1 Km avstånd från varandra.
Minns att Lars i stort sett omgående(2005) började med att idiotförklara mig högt och tydligt inför publik. Ok, jag var ju inte sen med att göra det samma med Lars vilket har gjort att språkbruket med div oförskämdheter blivit normaliserat oss emellan.
Dock är jag säker på att hans beteende mot mig har en bakgrund i att han matats med det svenskaste av svenska nämligen ett övermått av "SKITPRAT" från mina tämligen rikligt förekommande ovänner här i Mönsterås med omnejd.
Jag har ju tidigare skrivit om hur jag blivit bemött av statliga myndigheter som Polis, Rättsväsendet, Arbetsförmedling, Försäkringskassa, Kommunala instanser osv. Det råder inget som helst tvivel om att min person är starkt skitpratsframkallande oavsett i vilket/vilken sammanhang/verksamhet jag än är synlig i.

Svar: Tjafs med glimten i ögat eller osams på riktigt. Ja, det är nog lika delar av dessa ingredienser.