söndag 6 februari 2011

Bilder från Golfåret 2010


OBS! För större bilder vä-klicka på bilderna, ett klick skärmanpassad, ytterligare ett vä-kl ger maxstorlek. De 10 första bilderna är tagna med en Canon S2IS,5MP, övriga med en Olympus c-220 Zoom, 2MP.

Bild 1. Ringdans med golfklubba eller golfkurs för nybörjare? Ja, det kan nog vara bådadera, inte helt fel i så fall då dansträning säkert skulle ge mer smidighet och koordinationsförmåga.


Bild 2. Vy från 9 hålets tee, ser läckert ut i vårgrönskan. Ett hål jag hade bra utdelning på under 2010. Facit: ett första + ett andra pris närmast flagg/hål i tävlingssammanhang. På detta mitt favorithål skattar jag min träffsäkerhet/greenträff till att vara 80%.


Bild 3. Vy från hål 9, damtee, riktning öster.


Bild 4. Åttonde hålets green i förgrunden.


Bild 5. Två duktiga golfare från Blomstermåla som hålat ut. Tomas, flagghållaren har jag spelat några ronder med under året, han slår grymt långt och hyfsat rakt, det som då och då fattas honom är spelet på green, när han fixat närspelet är han snabbt nere på lågt singelhcp.


Bild 6. Hål 6. Lättaste hålet enligt slopen. För min egen del blev det ett mardrömshål, hamnade jag inte i den stora slånbärsbusken till höger så vart det bunkerträff eller att jag bara kom halvvägs, träffade jag green studsade bollen upp i skogsdungen. Anledning, grenarna från den stora eken alldeles till höger om röd tee störde mig enormt mycket. Banägaren har nu lovat att den eken ska vara nedsågad till denna säsong, 2011 - ja,ja!


Bild 7. Området i förgrunden och mycket mer än så skulle förra året varit iordningställt för pitch, chip och bunkerträning, tvivlar på att det ens blir klart i år, 2011.
Likaså skulle ett 8 - 10 m högt skyddsnät varit uppsatt från bollboden och längs med södra sidan av rangen, kommer säkert att dröja några år till innan det kommer på plats.


Bild 8. Utbyggnad av Mönsterås GK:s klubbhus pågår. Ja, inte är det mycket till klubbhus om man jämför med andra golfklubbars diton. För fem sex år sedan när byggandet av banan kommit igång presenterades ett betydligt flådigare och mycket större klubbhus. Minns att det var ett sluttningshus/sutteräng med 3 våningsplan samt försett med en stor altan mot rangen. Vad jag kommer ihåg var det klubbhuset till största delen sponsrat av företagen och skogsbönderna i kommunen. Förmodligen drogs den sponsringen in pga att banbygget sinkades några år. Men, de baracker/stugor som kommunen skänkt och golfklubbens medlemmar byggt om duger gott för den minimala verksamhet som förekommer i byggnaderna. Kan tänka mig att det finns långt gångna tankar på att nyutbygget i en ganska så snar framtid kommer att bli föremål för ytterligare bygginsatser. Uterummet kommer säkert att förvandlas till ett ombonat kontorsrum vilket frigör mer utrymme för caférörelsen. Kan också se att ett verandatak kommer att byggas ut över den stensatta delen framför klubbhuset, ja den som lever får se.




Bild 10. Man kan inte säga annat än att det bjuds på vackra vyer och byggnader där uppe vid Högemåla. Den byggnad som skymtas genom gren och lövverk är Ragnar Bengtssons väl underhållna ladugård, ett smycke som pryder det omkringliggande kulturlandskapet.


Bild 11. Prisutdelning efter seniorgolfarnas(tisdagsgolfens) finalspel den 9 Oktober. Gjorde denna dag en skral insats, 31 poäng. Dock var jag även denna gång nöjd med mitt spel på nionde hålet där jag på första rundan gjorde par, samt en birdie på andra rundan vilket ger 7 poäng enbart på detta hål. Vann andra pris på närmast flagg på hål 9.


Bild 12. De båda klassvinnarna Rune Rener och Bertil Arvidsson skakar tass efter det att Mikael Myllenberg gett dem vart sitt kuvert med okänd innehåll i. Själv vann jag den 3-bollsask som ligger till hö om blomkrukan.



Bild 13. Seniorgolfarna bjöds efter prisutdelningen på en utomordentligt god Gulaschsoppa, samt en hutt Karlshamns Flaggpunsch.
Kända ansikten på bilden är från hö - vä: Mikael Myllenberg, Rune Rener, Einar Dahlberg, Roine Axelsson, Jan Andersson, Stig(bilskoleläraren),därefter syns skulten på Folke Folkesson.
Kända och okända bakhuvuden i raden till vänster från vä - hö: Tommy Magnusson, Mörtzell, Morgan Sund, Bertil Arvidsson, Tomas(B-måla), okänd.

Inga kommentarer: