söndag 12 april 2009

Övergångsställena vid Algots och Konsum

Övergångsstället vid Algots Supermarket är jämte de två övergångsställena vid Konsum Extra troligtvis de mest frekventerade i Mönsterås tätort av både gång och fordonstrafikanter.
Åtskilliga är de incidenter som inträffat mellan fotgängare och fordonsförare vid dessa gatuöverfarter. Har själv vid några tillfällen varit föremål för Mönsteråsbilisternas närgångna uppvaktning, främst då vid Algots.
Det är heller inte helt ovanligt att privatbilar och varubilar av den mindre sorten, typ budbilar parkerar på detta övergångsställe. Jag har vid några tillfällen sagt åt dessa bilister att flytta sina fordon och även sagt att om de inte flyttar sina bilar så kommer jag att gå över dessa där det finns markering för övergångsstället.
Min egna inställning till övergångsställen är att de är TABU för fordon så länge det vistas fotgängare på dem och att de absolut inte kan användas som parkeringsplats.

HÄNDELSE ETT: IDIOTJÄVLEN
Jag har varit på Algots och handlat och är på väg över nämnda övergångsställe, jag har kommit så långt över gatan att jag är ungefär mellan det 6:e och 7:e vitmålade strecket räknat från Algotssidan mot sotarsidan. Har uppmärksammat att en vit bil, en Opel, kommer körandes bortifrån Parkskolan, bilen framförs i ganska låg fart, kanske 30 km/tim varför man kan tro att bilföraren är en sansad och ansvarsfull bilist som då anpassat farten till platsens speciella trafikmiljö med många gående passerande över detta övergångsställe. Jag är fullt övertygad om att denne bilist ska stanna eller moderera farten så att han kan passera bakom mig. Nejdå, bilisten (idiotjävlen) saktar visserligen in men försöker istället passera framför mig vilket han också delvis gör och är då tvungen att köra upp på trottoaren på sotarsidan (Torggatans vänstra sida då man kör upp mot Storgatan)
För att inte falla över bilen blir jag tvungen att sätta handflatorna i bilens högra framskärm. Bilens hastighet vid försöket till passering framför mig är låg, kanske 5 km/tim eller så.
Bilisten stannar sitt fordon, jag går runt till förarsidan, ser genom rutan att han skrattar, det verkar som att han inte inser stundens allvar, att han kunnat orsakat allvarliga fysiska kroppsskador som brutana ben, krossade fötter mm.

Nu blir jag rejält förbannad och rycker upp förardörren och uppmanar idiotjävlen att komma ut, han vägrar dock - jag säger då att jag ska bryta bildören framåt om han inte kommer ut, han säger då att han bara skojade och att inget allvarligt hänt. Inför hotet att få bildörren vikt framåt ber han om ursäkt, dock undrar han om jag verkligen hade tänkt verkställa hotet, det kunnde ju blivit dyrbart för mig i så fall.
Ja, det här är typiskt för Mönsterås där bonnnissarna är mer rädda om sina ägodelar än om andras liv och hälsa.

Bilisten ifråga som har sin arbetsplats på Mönsterås Bruk är som åtskilliga av de som arbetar på bruket kaxiga och lite högfärdiga, de känner sig som förmer än andra av den anledningen att de som regel har en betydligt bättre inkomst än de flesta. Ja, Mönsterås är som de flesta andra bruksorter, hirarkiskt indelat efter inkomst och typ av boende mm, man kan gott påstå att Mönsterås aldrig har lämnat 1800-talets borgarsamhälle, den enda skillnaden från förr är att vissa knegargrupper har fått det ekonomiskt mycket bättre än andra dito och med det blivit en ny och femte samhällsklass, sosselågadel.

BÄTTRE TRAFIKMILJÖ
De som i Mönsterås Kommun har till uppgift att skapa en trygg trafikmiljö har tydligen helt missat eller som troligt är, helt enkelt blundat för problemen för fotgängare på Torggatan utanför Algots och Åsevadsgatan utanför Konsum. Man har istället helt koncentrerat säkerhetstänkandet till en begränsad del av Sjögatan, Torggatan från idrottsplatsen och förbi Parkskolan och Storgatans centrumdel som har gjorts om till "gårdsgata".
Klassning till "gårdsgata" innebär att bilisterna inte får köra fortare än vad gångtrafikanterna kan komma upp i gånghastighet - detta krav är i praktiken en omöjlighet att som bilist efterleva varför de flesta fordonsförare själva väljer en för dem lämplig fart. Klassningen av Storgatan som "gårdsgata" innebär också att bilisterna helt har att rätta sig efter hur var och en av fotgängarna oförutsägbart beter sig, vilket givetvis innebär stora fysiska risker för främst fotgängarna och oöverskådligt rättsliga konsekvenser för fordonsförarna.

Har vid åtskilliga tillfällen på Storgatan som "gårdsgata" råkat ut för gående personer som medvetet demonstrativt helt plötsligt stegat ut framför bilen, när sedan dessa personer också har barn i sällskap så kan man ju undra över dessa personers mentala tillstånd.

Mitt förslag är att Torggatan i hela dess längd får 30 km/tim som högsta hastighet.
Att Åsevadsgatan från Storgatan och ner till korsningen av Parkgatan också den får 30 km/tim som högsta hastighet.
Storgatan får klassningen "gågata", eller görs om till vanlig gata med vad det innebär av ansvar för de olika trafikgrupperna, maxhastigheten sätts till 20 km/tim.

Egentligen borde hela Mönsterås tätort förutom Storgatans centrumdel vara en 30 km/tim hastighetszon där bara Södra Vägen, Drakenäsvägen och Långåsen är undantagna och där högre hastigheter kan tillåtas.

Inga kommentarer: