söndag 5 april 2009

POLISSPÅRET: Trakasserad på Storgatan av Mönsteråspolis


I slutet av 1990-talet läste jag och några få andra vuxenelever Historia på Mönsteråsgymnasiet, kursen var så upplagd att man träffade läraren ett antal gånger under terminen för att redovisa arbetsuppgifter och få nya sådana - självstudier alltså. Vi hade också samtal/diskussioner om det vi läst, läraren ifråga var mycket nyfiken på vad vi själva hade för uppfattning om de historiska händelser och de företeelser som var reale för den tidens människor.
Minns att denne historielärare, en skåning (Nordenstam eller något liknande namn) var ny för det läsåret. Under denna vårtermin var han som jag uppfattade det i stort sett opåverkad av den misstänksamhet och fientlighet mot min person som annars har präglat de flesta lärare som jag haft och som var verksamma under den skolledning som huserade på Komvux och KunskapslyftetMönsteråsgymnasiet under 1990-talet.

Detta att en lärare ville diskutera med oss istället för att som vanligt bara höra efter om vi anammat den enligt läroboken gällande historieuppfattningen var något nytt och intresseväckande. Man hade ju tyvärr under åtskilliga år varit tvungen att acceptera de hopplöst gammaldags och ointresserade löpandeband och korvstoppnings förhärligande lärarna vid Komvux och senare KunskapslyftetMönsteråsgymnasiet - denne historielärare var ställd i lika klar kontrast till de andra lärarna som vit är till svart. Hoppas för denne lärares egens skull att han inte blivit kvar på Mönsteråsgymnasiet då risken är stor att han blivit tvungen att för sin överlevnad anamma dumheten och inskränktheten som norm.

TRAKASSERAD
Under de här träffarna med historieläraren som ägde rum utanför lärarrumen på andra våningen blev jag lite bekant med en av de andra eleverna, det var en ung, söt och snygg tjej i åldern mellan 20 - 25 år. Förutom på mönsteråsgymnasiet träffade jag på denna kvinna då och då lite var stans och det blev att vi stannade upp och pratade ganska länge om historia men också om mycket annat.

Ett av dessa tillfällen då jag träffat på skönheten helt hux flux är på Storgatan här i Mönsterås, det är en vardagseftermiddag på vårkanten, solen står precis över taknockarna och skänker med sina strålar en guldglans åt allt de träffar, så också åt skönhetens långa blonda hår. Vi hade stött ihop alldeles utanför Ankarstens Eftr som finns i samma byggnad som Bokhandeln. Efter att vi, skönheten och jag stått och samtalat i kanske 20 min så passerar den här i Mönsterås barnfödde polisen förbi oss fast på den motsatta sidan av Storgatan. Han tittar storögt och forskande på oss och med ett ansiktsuttryck som avslöjar att han tycker att detta samtal mellan mig och skönheten är något som är egendomligt, avvikande eller misstänkt - man kan säga att hans oblyga tittande och hans minspel kändes kränkande. Den i Mönsterås barnfödde polisen slinker in på Nelssons Café för att där sannolikt inhandla konditorivaror till denna eftermiddags bull och kakkalas på Mönsterås polisstation.

Straxt efter att den barnfödde polisen slunkit in på konditoriet stannar en vit Volvo 945, föraren frågar om det finns något advokatkontor i byhålan, men varken jag eller skönheten kan svara på frågan varför vi säger åt honom att fråga på polisstationen.

Några minuter efter att manen i Volvo:n åkt vidare kommer den i Mönsterås barnfödde polisen ut från Nelssons Café, han snedkorsar Storgatan söderut direkt efter att han lämnat Cafe´t och det verkar som att han har ställt in riktningen på oss. När han är några meter från oss och inom hörhåll så frågar jag honom, "vet du om det finns något advokatkontor här i Mönsterås", jag förklarar att det alldeles nyss, för några minuter sedan var en man som frågade efter ett sådant. Den i Mönsterås barnfödde polisen säger då med barsk stämma att det finns ett advokatkontor i Polishuset varefter han säger följande, "du borde också skaffa dig en advokat". Jag blir lite förvånad och häpen men undrar då "utav vilken orsak skulle jag kontakta advokat, är jag misstänkt för att begått något brott". Den i Mönsterås barnfödde polisen stirrar ilsket på mig men ger inget ordsvar på min fråga, dock nickar han till lite mot skönheten och jag uppfattar det som ett svar på min fråga.

Den i Mönsterås barnfödde polisen marscherar i väg mot polisstationen hårt hållande i bull och kakpåsen.
Skönheten ser undrande på mig och frågar varför han polisen uppmanat mig att söka advokat, jag berättar om mina tidigare kontakter med mönsteråspoliserna och vad som då hänt. Skönheten ser uppriktigt ledsen ut, vi står där några minuter utan att samtalet hämtar sig till vad det var innan den i Mönsterås barnfödde polisen trakasserade mig öppet och fullt hörbart för de som var i närheten där på Storgatan i slutet av 1990-talet.

Jag träffar på skönheten några gånger till ute på byn och på gymnasiet, samtalen blev korta och inte alls präglade av samma känsla som innan den i Mönsterås barnfödde polisen trakasserande uppmanade mig att söka advokat.

Inga kommentarer: