måndag 13 april 2009

Polisspåret. Övergångsstället vid Algots. Händelse 2: taxichaffisen

Har vid detta tillfälle åter igen (som så många gånger förut) varit på Algots och handlat, har en matkasse i var hand och har kommit ungefär lika långt ut på övergångsstället som vid det tillfälle jag berättade om i förra inlägget.
När jag steg ut på övergångsstället såg jag att en Taxi, en svart Volkswagen buss kom körandes bortifrån Parkskolan. Avståndet till Taxin är någonstans mellan 50 - 100 m varför jag bedömer att det är helt ok att kliva ut på övergångsstället och att föraren har goda möjligheter att stanna om så skulle behövas.

Jag har gott och väl avverkat 75 % av övergångsställets längd, räknat från Algots sidan. Alltså, ungefär vid de 6:e och 7:e vitmålade sträcken på övergångsstället när den svarta Taxin hemmahörande i Mönsterås tvärstannar ca en halvmeter från mig, jag reagerar med att ta några kliv åt höger rent reflexmässigt. Taxin befinner sig vid detta tillfälle helt och hållet på den vänstra sidan av körbanan på sin väg upp mot Storgatan.
Taxichauffören ser ytterst förbannad ut, han gestikulerar vilt medan munnen öppnas och stängs i samma takt som en symaskin på fullt ös, föraren verkar vara helt i upplösningstillståndet.
Jag tar mig upp på trottoaren och kommer upp jämsides med förardörren, föraren har nu fått ner dörrutan och jag kan höra följande högljudda mantra från taxichaufförens gläfsande käft, "idiotjävel, idiotjävel idi... ...", det verkade som att han fått spelet.
Som svar säger jag: att om någon av oss två är idiot så är det du själv!
Taxichauffören ylar nu "idiotjävel" med samma intensitet som vore han en pilsk varghane.
Jag börjar gå hemåt med matvarorna - taxibilen rullar sakta framåt på vänstersidan medans taxichauffören lutar sig ut genom dörrutan tittandes efter mig och fortfarande vrålandes, "idiotjävel".

POLISANMÄLAN
Hemkommen tar jag beslutet att polisanmäla taxiföraren varför jag tar mig ner till taxibaracken på Sjögatan. Den svarta taxibilen (Volkswagen bussen) står parkerad utanför baracken, jag går runt den medans jag antecknar regnr och bilmodell. Helt plötsligt kommer den förut vilt "idiotjävel" skrikande taxichaffisen ut från baracken, han ställer sig tätt intill framför mig, ja mage mot mage och säger, vad gör du här!
-- Du, jag är här för att ta lite uppgifter om bilen och med ledning av det kan jag ta reda på vad du heter och så är det så att jag tänker polisanmäla dig!
-- Taxichaffisen säger hånleende följande: "du kommer ingenstans, med de där uppe på åsen".
Vilka är nu "de där upp på åsen" - jo, det är MÖNSTERÅSPOLISERNA.

Taxichaffisen är alltså helt införstådd med det som jag tidigare framfört här på min blogg och på många debattforum: det, att jag särbehandlas negativt av POLIS och andra svenska statliga myndigheter.
Nu är det inte bara den här taxichaffisen som har uppträtt egendomligt utan samtliga taxichaffisar här i Mönsterås har på ett eller annat sätt visat att de ogillar min person.
Det märkliga är att jag i princip aldrig har haft med dem att göra på något vis vare sig privat eller anlitat dem i deras verksamhet.

Polisanmälan gjordes - resultat: åklagaren anger att det som hänt inte är av allmänt intresse att beivra.

P:S: Jag har av en av poliserna i Mönsterås år 2000 fått information om att ett visst rött politiskt parti är ute efter att sätta dit mig - han polisen sa följande: "akta dig nu, för nu är de ute efter dig, vad du än gör, ta inte kontakt med ... "!

2 kommentarer:

Jonny sa...

Ja, att ge sig ut på vägarna i Mönsterås kräver mod. Trots den där vakten som går runt ibland och botar bilar i fel kvarter (vad i helsike är det för mening att bota bilar i Mölstadområdet?!), så råder kaos. Jag fick en gång anledning att anmäla en kommunalbil som körde om mig i ca 70 km i timmen på 50-väg. Bilen stod senare gravt felparkerad vid Konsum. Särskilt farligt är det ofta vid övergångsställena som du skriver om. Det är väl ca 1,5 år sedan en dam blev överkörd vid Konsum. Hon avled efter ett tag. Så på dem bara! Taxichaufförer är enligt min erfarenhet extra otrevliga och arroganta.

Bert sa...

Jonny, du är väldigt hygglig mot taxichaffisarna när du skriver att de är "extra otrevliga och arroganta".

Vakten har säkert enbart för din skull kommenderats till Mölstadsområdet, du vet ju att kommungubbarna och kärringarna är jäkligt kitsliga här i Mönsterås.