torsdag 2 april 2009

Prisvärt eller vad

Köpte idag en bit smörgåstårta med räkor (bilden ovan) på ICA Supermarket ALGOTS i Mönsterås. Det visade sig vara ytterst lite räkor på den bit av tårtan jag blev tilldelad (tårtan var helt orörd när min bit skars).
Jag nämnde detta till charkexpediten, som höll med mig, hon förde då över några extra substituträkor. Ja, inte har det mycket med räkor att göra det som på smörgåstårtan påstås vara räkor. Det är billiga storförpacknings räkor som legat i saltlag som används och de har smak och koncistensmässigt knappast något gemensamt med äkta räkor att göra.

Lustigt då att 340 gram smörgåstårtbit med substituträkor kan var så in i helsike dyr, 43,86 sek.
Uppskattningsvis är det ca 10 gram av sub-räkor, 200 gram bröd, 120 gram smet, 10 gram gratinering av skivad gurka, äggskivor, vindruvor och så en ynka frimärkstunn kvartsbit citron.
Man kan ju undra över hur stor del av priset som är ren vinst, gissningsvis ca 50% - troligtvis ännu mer.

Jag kommer ihåg de smörgåstårtor som Janne "Bagaren" på "Café Kvarnen" i Timmernabben gjorde, där fanns det gott om räkor på hela ovanytan plus att det fanns räkor i smeten mellan tårtbottnarna - men tyvärr använde också han burkräkor i lag.

Ja, man får väl göra sina egna smörgåstårtor om man vill ha något som är äkta och genuint.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men fick du inte se smörgåstårtan innan du köpte en bit?! Algots är för övrigt den bästa matvaruaffären i Mönsterås. Bra varor och bra o trevlig personal!! /Sara

Bert sa...

Jodå, jag såg smörgåstårtan!
Nu var det så att charkuteristen skar min bit bred och kort, alltså inte ända in till centrum på tårtan. Hon höll själv med om att det var väldigt lite substituträkor på min del och dessutom så ansåg hon att det var ovanligt lite räkor på just denna smörgåstårta mot vad det brukar vara.
Alltså: denna smörgåstårta var av bristande kvalitet i kvantitet vad det gäller antalet räkor, detta bekräftat av charkuteristen.

Håller med dig Sara att Algots har den bästa charkdisken av de två som finns här i Mönsterås.
Dock får man anse att Algots charkdisk vara väldigt påver i jämförelse med de dito som finns i Kalmar:s stora matvaruaffärer.
Men Mönsterås är ju en byhåla en avkrok där innevånarna tvingas acceptera ett dåligt utbud av varor och inte minst alltför höga snittpriser på en fylld matkasse.

Vad det gäller personalen så är majoriteten av den trevlig men det finns några riktiga surkart till kärringar där på Algots - unga som lite äldre. En klar majoritet av dessa surkart är givetvis kvinnor då de allra flesta anställda på Algots är kvinnor.
Vadå, frågar du Sara: finns det manliga kärringar - jo, så är det!

Antar att du Sara själv arbetar där på Algots, men bara på deltid då du fortfarande studerar.
Om du är den jag tror du är så är min uppfattning den, att: du är jättetrevlig!