fredag 26 juni 2009

Kartläsande bilist

I går på hemväg från Kalmar råkade jag ut för en bilist som definitivt inte borde få framföra något som helst fordon på allmän väg. Framför mig befinner sig en silvergrå Volvo S80 i nordgående enkelfil norr om Rockneby på E22:an. Hastigheten som Volvon framförs i pendlar mellan 50 - 60 km i timmen och det på en väg där högsta tillåten hastighet är 100 Km/tim - och som sagt i enkelfil. Enkelfilens längd på detta avsnittet är åtskilliga km långt varför det snabbt blir en rejäl köbildning som givetvis orsakar irritation hos övriga bilister.

Vad kan då ha orsakat den långsamma framfarten: möjligheten finns ju att något fel uppstått på bilen eller att föraren blivit sjuk eller att det är ett rattfyllo, osv - nejdå. När den efterlängtade tvåfiliga partitionen av E22.an dyker upp och det ges möjlighet att köra förbi väglusen så ser jag att föraren är en kvinna i 50 - 60 års åldern och som under framförandet av fordonet tillsammans med en passagerare studerar en karta som är utvikt över ratten och instrumentbrädan bort mot passagerarsidan. Kartan är av den varianten som militärstaberna brukar använda sig av och som utvecklad blir minst 4m2. Kvinnan som kör bilen reagerar inte på något vis när jag kör upp jämsides, hon fortsätter att koncentrera sig på kartläsandet - jag singnalerar ilsket, kvinan vänder lojt upp ansiktet varefter hon återgår till att studera kartan.
Ja, fy fan vilken arrogans!

Kan det ha varit Lottakåren som var ute och rekognoserade efter en lämplig lägerplats eller var det två 08:or som letade efter sina förfäders boställen - ja, vad det än var för några UFO:n så hade de inte på E22:an eller på någon annan allmän väg att göra.

2 kommentarer:

Bert sa...

Fick idag en kommentar från någon som kallar sig för "Rune the ripper". Rune eller vad du nu heter, uppge ditt rätta namn, bostadsadress och personnr om du vill få din kommentar införd.

Fega kräk är det värsta jag vet!

Jonny sa...

Sanslöst! Men jag är inte förvånad. Tycker mig ha sett det mesta i trafiken denna sommar.