onsdag 3 juni 2009

EU-valet

Var igår på biblioteket här i Mönsterås och la min röst i EU-valet, jag la som vanligt den av mig valda partivalsedlen i ett kuvert som sedan förslöts på sedvanligt sätt. När jag lämmnar fram kuvertet med partivalsedlen i förväntade jag mig att kuvertet skulle läggas i en valurna som brukligt är.
Nej då, kuvertet med min röst läggs i ett annat kuvert tillsammans med röstkortet vilket jag fann högst märkligt, på röstkortet finns säkert mitt namn eller en kod som upplyser om vem röstkortet tillhör, jag såg också att den person som mottog mitt kuvert skrev ner ett nummer på det kuvert som röstkortet och kuvertet med min röst lades i.
Det är alltså möjligt för valmyndigheten att kontrollera hur jag röstat, det här förfarandet måste vara helt emot gällande vallag, eller är det så att vallagen ger makthavarna möjligheten att syna medborgarnas sympatier.
Hur som helst är valförfarandet på biblioteket i Mönsterås mycket märkligt.

5 kommentarer:

Jonny sa...

Ditt valkuvert och ditt röstkort separeras senare innan valkuvertet är öppnat. Vid separationen som sker på valdagen prickas du av i röstlängden precis som om du hade varit där och röstat. Sedan läggs ditt valkuvert i valurnan. Valurnan skickas senare till dem som ska räkna röster. Biblioteket har här bara följt reglerna. Men de borde ha förklarat hur det fungerar.

Bert sa...

Jonny, du verkar ha stort förtroende för valmyndigheten.
I ett tokkurrupt land som Sverige är den av dig beskrivna valkuverts proceduren helt galen och ger makthavarna utmärkta möjligheter till kontroll av den enskillde väljarens val, det ger också stora möjligheter till valfusk.

Under inga som helst omständigheter ska ett valkuvert stoppas i samma kuvert som röstkortet. Har svårt att tro att något annat land i västvärlden än det postkommunistiska Sverige skulle tillåta sig att använda ett dyligt förfaringssätt.

Jonny sa...

Jag har själv jobbat som valförättare och vid något val gick det till som du beskriver. Jag framförde ungefär samma synpunkt som du till de ansvariga på kommunen. Men de försäkrade att det aldrig blir något tillfälle att jämföra röstkort med valsedlarnas innehåll. De separeras innen valsedeln öppnas. När valsedeln stoppas ner i urnan är den oöppnad. Röstkortet läggs då åt sidan. Var skulle man kunna fuska? I så fall måste någon öppna valsedlarna innan separationen skett och sedan klistra igen kuvertet på nytt. Tror du verkligen att någon skulle få utrymme att trixa med det?

Bert sa...

Vad kommun eller stat försäkrar har jag inte stor tilltro till.
Om nu makthavarna i Sverige vill ha info(vilket de hett önskar)om var och en av oss så skaffar de sig den oavsett vad som i detta fallet den svenska vallagen säger och ger direktiv om.

Det finns ju en mängd av bevisade fall där svenska staten med olagliga metoder skaffat sig info om enskillda personer, du minns säkert IB-affären mfl.

Lägger man valkuvert och röstkort i samma kuvert och dessutom numrerar kuvertet så är det ju som gjort för att de infohungriga snabbt ska kunna identifiera somliga personer och deras val av parti.

Det är helt jävla sjukt!

Jonny sa...

Jo, det är dumt som det är nu. Vid riksdagsvalet tror jag inte att det var så. Jag lade valsedlarna direkt i en låda redan vid förtidsröstningen och tog då inte emot något röstkort. Varför man gör annorlunda vid EU-val förstår jag inte.