torsdag 5 november 2009

Smittspridningsplats - VÄNTRUM

Väntrum på sjukvårdsinrättningar är nog den av alla offentliga smittspridningsplatser man helst bör undvika att befinna sig på i influensa tider - där hostas, böstas och nyses utan hänsynstagande till övriga vårdväntande personer.
Har åtskilliga gånger undrat över varför det inte finns separata/åtskilda väntrum på dylika platser, ett VR för de personer som bär på smittor som lätt överförs via luft och kontaktytor och ett VR för personer med icke smittsamma sjukdomar
Detta särskiljande av patienter borde ju vara en fundamental självklarhet för sjukvårdspersonalen och de som beställer och designar vårdinrättningar som landtingspolitiker och arkitekter.

Skriver detta ovanstående med anledning av att jag i måndags 2/11 var på Mönsterås Hälsocentral för undersökning av mitt vä öras trumhinna som sprack den 14/10 och som till dags datum inte ännu har läkt ihop.
När jag stiger in i väntrummet är det helt tomt på folk, jag sätter mig längst in i vänstra hörnet längs med kortväggen - efter ett tag kommer en kvinna i 30-års åldern in i VT i sällskap av ett barn i 5-7 års åldern. Trots att de har alla möjligheter att sätta sig en bit bort väljer de att sätta sig alldeles intill med barnet närmast mig. Barnet börjar omgående att hosta och nysa hejdlöst och det rakt ut utan att vända sig bort eller att täcka för mun och näsa. Tänker, FAN OCKSÅ, varför skulle de sätta sig just här intill, barn smittar ju mer än vuxna så nu åker jag väl på en rejäl förkylning eller kanske till och med svininfluensa - JÄVLARS OCKSÅ!

Ja, vad blev resultatet av detta besök på Hälsocentralen i Mönsterås - jo, i natt vaknade jag med världens förkylning, grym hosta, huvudvärk och en munhåla torr som solvarm ökensand. Det blev ingen sömn denna natt, var tvungen att sitta uppe, dricka vatten(ca 2L) och emellanåt inhalera "Bricanyl" för att något kunna öppna upp andningsvägarna.

Till ansvariga politiker och sjukvårdsanställda, gör för FAN något åt denna idioti med gemensamma smittspridande OHÄLSOSAMMA VÄNTRUM, det är väl ändå er uppgift att begränsa och bekämpa smittspridning - inte tvärt om, så som det är nu!

2 kommentarer:

Jimmy sa...

Det känner jag igen,folk som helst ska sitta i knät på en.Tanten med snorungen kunde ha satt sej varsomhelst,håller med.Väntrum är riktiga smitthärdar men det bryr sej inte vår lilla elit om,de har ju en egen doktor & syster i sin gräddfil.

Bert sa...

Det är nästan så att man misstänker att hon kvinnan ville sprida smittan vidare av ren elakhet.

Kan inte påminna mig om att jag någonsin sett någon ur eliten sittandes i ett väntrum på en sjukvårdsinrättning. Det är med all säkert som du skriver, de har sina gräddfiler till både det ena som det andra.