tisdag 8 september 2009

Fungerande konkurrens

Med gamla bilar är som med gamla människor man måste då och då byta ut en och annan del, nu blev det helt plötsligt behov av ett nytt avgassystem (halvsats) till min 22 år gamla Volvo 740.
Jag gjorde en liten priskoll hos tre av de företag som här i Mönsterås säljer bilreservdelar, hos Moppes kostade en halvsats 1505 sek, hos Bildelsbutiken 1400 sek, hos Singnalen 1295 sek, - alltså 200 spänn att spara.

Avgassystemet ska ju monteras och då finns ju möjligheten att montera det själv vilket innebär för min del att jag ska hyra hall med lyft på OK, minsta möjliga hyrtid en halvtimme vilket borde räcka men med erfarenhet av tidigare avgassystembyten så räknar jag med en timmes hyrtid, säg 150 sek.

Jag frågade på två av de mindre bilverkstäderna här i byn.
Den mindre verkstaden av de två ville ha 600 sek då han beräknade tidsåtgången till ca en timme, jag tyckte det var att ta i 100% för mycket, går det att skörta upp så går det verkar vara den verkstadens slogan. En välutrustad verkstad med lyft och bra verktyg borde kunna göra ett sådant jobb på en kvart.

Verkstad nr 2, en något större verkstad sa sig kunna göra bytet på en halvtimme och ville ha 300 sek för samma arbetsinsats. Jag lät den något större verkstaden göra jobbet och sparade på det 300 sek.
Totalt sparade jag utan större ansträngning 500 sek på att göra förfrågningar som i tid kostade mig ca en halvtimme.

Jag kan bara konstatera att priskonkurrensen inom bilreservdelar och bilrepverkstäder fungerar, dock annade jag inte att det skulle skilja så mycket som 100% i arbetskostnad mellan de två verkstäderna.
Den mindre bilverkstadens ägare är kanske inte helt seriös utan agerar mer i gamla tiders hästskojaranda.

2 kommentarer:

Jimmy sa...

Japp,ibland lönar det sej att kolla runt på bästa prisbild.

Bert sa...

Jo, det är inte fel att kolla upp priser oavsett varor eller tjänster.

Förra året vid den här tiden så började jag titta efter en ny platt-TV. Kollade upp tester på nätet gjorda av branchtidningar och kom fram till att en 42 tums Panasoic var det bästa valet.
Jag följde prisutvecklingen under ca tre månader, i sep var priset 12000 och vid mellandagsrean ca tre månader senare hade priset rasat ner till 6000, jag sparade 6000 sek på att vänta in rätt köptillfälle.
Så har man tid och lust så kan man spara åtskilliga tusenlappar.