söndag 6 september 2009

Två unga golfares skalper tagna



Igår lördag den 5/9 spelade jag 18 hål på min hemmabana Saxnäs GK, de första 9-hålen spelade jag ensam och fick ihop 44 slag. Efter mig hade jag en tvåboll beståendes av två grabbar i 20-årsåldern. Jag kollade bakåt då och då för att se hur långa utslag de presterade och det var som det brukar vara med grabbar i den åldern, de slår långt men oftsat snett och så var det också i denna tvåbollen.

Mina egna utslag denna dag var inte vad det gäller längd något att skryta över då de låg på ca 180 m, däremot slog jag denna dag spikrakt och fick bollen åt det håll jag ville, likaså fungerade mina fairwayslag med trä 5:an och hybriden klockrent, ja till och med ett och annat fade och drawslag blev till.
Nu är det ju sällan så att alla slag samtidigt fungerar klockrent under en rond, denna dag var det chipslagen som inte ville sig riktigt. Puttningen funkade hyfsat bra, jag satte den ena långputten efter den andra vilket gjorde att den dåliga chipningen blev kompenserad.

Efter rast där ägg, korvmacka och citronte intogs på restaurangen så var det dags för de sista nio hålen. Tvåbollen med grabbarna hade kommit in för 5 minutersrast varvid jag frågade om de ville gå med i min boll, jo visst, det gjorde de gärna.
Grabbarna såg säkert ett lämpligt offer framför sig, en gammal fet gubbe som sakta haltade sig fram över fairways kunnde ju vara roligt att spöa.

Jag ska inte annat säga än att grabbarna var trevliga och språksamma men jag kunnde se spjuverglimten i ögat inför den stundande avrättningen av gamgubben som lätt kunnat vara både morfar och farfar till dessa grabbar.
Nåväl, 10:de hålet spelar vi alla tre på par, 11:te på bogey, 12:te är jag ensam om att göra par, de andra två bogey och dubbelbogey, 13:de gör jag par, de andra två trippelbogey, 14:de gör jag dubbelbogey, den ene av grabbarna gör par, den andra har gett upp och streckar hålet, 15:de gör jag bogey, de andra trippelb, 16:de gör jag par, de andra bogey, 17:de gör jag bogey, de andra tripplar igen, 18:de gör jag bogey, de andra streckar hålet.

Jag får ihop 41 slag på desa sista 9 hål vilket ger 22 poäng då slopen ger mig 19 slag på mitt hcp 16,8.
Eftersom golfreglerna klart anger att man ska sänka sig även på 9-hålsrundor om man har ett hcp högre än 10,5 så kräver grabbarna att jag ska sänka mig.
Vid 9-håls rundor gör man så att man plusar ihop den poäng man fått på de nio man spelat med markör med 18 poäng för de nio hål man gått utan markör eller inte spelat, min totala poängskörd blir då 40 poäng.
Höjningen blir på de poäng man har utöver 37 poäng, alltså 40 minus 37 = 3, sedan multiplicerar man 3 med 0,4 = 1,2 (multippel 0,4 från hcp 18,5 och lägre) och får 1,2 som blir min sänkning, det ger mig ett hcp på 15,6 och 18 slag på slopen gällande saxnäsbanan.

Grabbarna är lite slokörade efter den utsjåpning de fått utstå av en gammal gubbe men de tar ändå artigt i hand och tackar för rundan.
När grabbarna far iväg ifrån Saxnäs rivstartar de sin bil, då det är grus på parkeringsplatsen sprutar det småsten/grus och man hör hur det klingar i plåten på bilarna - troligtvis var rivstarten med grussprut en yttring av missnöje över att bli totalt utslagna av en som nästan behöver rullator - jag hade dock inte min bil parkerad i grussprutområdet så deras hämd drabbade andra golfare och bilägare.

2 kommentarer:

Jimmy sa...

Än hänger gubbsen mé,sorry grabbs.

Bert sa...

Det är ju så här med gamla gubbar som med dito kärringar att de gärna skulle vilja vara betydligt yngre än vad de är.
Vid tillfällen när man konfronteras med yngre personer så försöker man bortse från sin ålder för ett tag - man skärper till sina sinnen och adrenalinhalten i blodet ökar.
Dock har det en baksida, dagen efter brukar man vara än värre stel och gubbig än vanligt och så är det i dag.

Men visst, man ska aldrig räkna ut gamla gubbar i något samanhang.