tisdag 1 september 2009

Potatistjuven

När jag tänker efter så har det faktiskt hänt vid några tillfällen tidigare att tjyvar varit i farten här på Hagagatan 4a, en av dem var "potatistjyven", en kvinna, akademiker och lärare på Parkskolan, bosatt på denna adressen.

Morsan hade varit och handlat två 5kg-påsar potatis på ICA Algots, hon brukar ställa dem nere i förrådet i källaren då hon tycker det blir för tungt att bära upp dem till tredje våningen. Vid detta tillfälle hade hon inte med sig nycklarna ner till förrådet varför hon satte potatispåsarna utanför dörren till det förråd som tillhör lägenheten.
För att komma in till utrymmet vid förrådsdörren måste man förutom entredörren passera ytterligare två dörrar varför morsan tyckte att där stod potatisen säkert i väntan på att sättas in i förrådet.
När så morsan kommer ner till förrådet så fattas en potatispåse, hon börjar fundera över om hon möjligtvis har blivit så gammal och gaggig att hon glömt att hon bara köpt en potatispåse, inköpskvittot ger henne dock rätt i att det var två potatispåsar hon köpt.

Inte för att morsan gjorde någon stor affär av att blivit av med 5kg potatis, men nog tyckte hon det var underligt att någon behövde sno potatis, för så fattig var nog ingen som bodde i detta huset.
Jag tyckte dock att det borde utredas vem potatistjyven var - ja, det var ju inte så svårt att förstå, vem det var. Förutom bostadsbolagets anställda och morsan så var det bara en person till som hade nyckel in till förmaket till de två förråd som fanns där innanför - det var en av grannarna i trappuppgången.

Morsan tyckte, att om någon ville göra sig till tjyv för 5kg potatis så var det nog synd om den personen, förmodligen sjuk, så hon tyckte det kunnde vara utan något utredande.
Jag tyckte dock att det skulle vara jäv... kul att knäppa den högfärdiga och snorkiga lärarinnan på näsan - jag designade en efterlystaffisch med största möjliga text där jag sökte potatistjyven, det framgick tydligt och klart att tjyven med all säkerhet var boende i trappuppgång 4A på Hagagatan - affischen satte jag upp på entredörrens glasruta i ögonhöjd.

Efter några timmar ringer det på dörren, jag tittar ut genom dörrögat och ser att det är den person som har sitt förråd brevid morsans. Jag öppnar och hinner inte säga något förrän lärarinnan upprepade ggr ängsligt bedyrar att hon inte är någon potatistjyv - jag, mennar dock på att om man tar något som man inte äger om så bara 5kg potatis så är man en tjyv.
--- Nej, nej säger lärarinnan, jag trodde att det var jag som köpt potatisen men glömt bort att sätta in dem i förrådet, förklar hon.
--- Men inte är du väl så glömsk att du glömer bort om du handlat potatis eller något annat, dessutom skulle du då också ha satt dina potatispåsar utanför morsans förrådsdörr och inte framför din egna förrådsdörr, varför satte du inte in den andra kvarlämnade påsen i ditt förråd - nja, det låter inte trovärdigt säger jag.

Lärarinnan är nu helt knäckt och säger att det inte är det minsta trevligt att bli kallad tjyv, hon undrar: hur löser vi det här!
Jag säger, eftersom du kom upp och erkännde att det var du som var potatistjyven så blir den enda efterräkningen den att du får gå ner till Algots och köpa 5kg potatis och sedan sätta påsen utanför morsans förrådsdörr.
Jaha, då gör jag väl det då säger hon motvilligt, hon ber om ursäkt för det innträffade.

När jag senare efter denna händelse då och då träffade på lärarinnan i trapphuset så visade hon upp sin gamla vanliga högfärdiga, snorkiga och överlägsna attityd, men jag kunnde se i hennes ögon att hon kännde sig obekväm - det glade mig då och gör så än.

Inga kommentarer: