torsdag 8 oktober 2009

Old sailingships - 4-mastskonaren E. Starr Jones



4-mastskonaren på bilden är E. Starr Jones byggd 1904 i Thomaston Maine USA.
Klicka på bilden om större bild önskas.

För några år sedan köpte jag på ett antikvariat en bok med titlen "Captain´s Album", innehållet består av bilder på segelskepp, dess besättningar, arbetssituvationer, hamn och varvsmiljöer - boken är en bilderbok till 99%, alltså minimalt med text.
Boken är utgiven 1986 av "Swedish Shipping Gazette" med hemvist i Göteborg.
Då det i boken inte framförs någon upphovsrätt till bilderna så tänkte jag publisera dem här på min blogg, jag kommer att försöka ge lite mera info om dessa gamla segelskepp än vad som ges i boken.
Upphovsmännen till fotona är okända amerikanska fotografer, vissa av bilderna kan vara upp till 150 år gamla.
Jag har för säkerhets skull varit i kontakt med SSG, de visade sig vara positiva till min ide.
Alltefter som jag får fram nya uppgifter om dessa segelfartyg kommer jag att uppdatera infon i respektive inlägg.

Varför visa dessa bilder, jo som det står i förordet i boken:"Let your imagination flow and you will hear the voice of the wind, the sea and the rigging. Let the pictures take you back to the not too distant past when WOODEN MEN IN IRON SHIPS TOOK OVER FROM IRON MEN IN WOODEN SHIPS

5 kommentarer:

Jimmy sa...

Aldrig varit nån sjöfarare men tycker om dessa gamla madamer,det är nåt visst med dessa då dom stävar fram över haven,men du Bert varför säger man stävar fram.Har ett svagt minne av att stäv-ar är väl nåt som finns på en båt eller.

Bert sa...

Jimmy, du är uppvuxen vid kusten och bor fortfarande vid kusten - du är och har således alltid varit kustbo, då är det var sådan mans skyldighet att veta vad som är vad på en/ett båt/fartyg.
Men du kanske inte har din bästa dag idag, det kanske bankar och lever fan i huvudet på dig efter ett vilt leverne det sista dygnet.

Men visst du minns rätt i dimmorna trots allt, på en båt/fartyg som exv är spettsgattad så finns det två stävar en förstäv och en akterstäv.

Varför man säger "stävar fram" och väldigt sällan stävar bakåt i allmänt tal har givetvis att göra med att fartyg nästan alltid (99,9%) rör sig framåt på sin resa till nästa destination.

Kommer att tänka på en motorbåtsägare jag träffade på en sommar i misterhultsskärgården som framförde sin snipa(spettsgattad båt med för och akterstäv) med akterstäven istället för förstäven mot destinationsmålet.
Jag satt högt uppe på en ö:s bergknalle(Lilla Berktullen)med vid utsikt över Strupdjupet i båda riktningarna SO - NO. Jag kollade in båttrafiken som var mycket livlig, det brukar nästan alltid uppstå någon insident som kan vara intressant att följa och spå utgången för. Vid detta tillfälle så observerade mina ögon något långt ner i SO som inte var som det skulle. Sydost ifrån kommer en båt som det ser ut sakta backandes hela vägen nerifrån Vinökråkan och upp längs med Strupdjupet NO över. Skepparen ombord på den backande snipan håller väl ut till styrbord i farleden varför han kommer nära ön där jag sitter. Jag kan inte låta bli att fråga när han är inom hörhåll varför han har backat hela vägen nerifrån Vinökråkan - den sträckan är väl ingenting i jämförelse med att jag har backat hela vägen från Revsudden och hit säger mannen i snipan på blekingedialekt. Han förklarar att backslagets framåt funktion slutade att fungera i höjd med Revsudden varför han varit tvungen att backa båten för att komma FRAMÅT. Han var ute med familjen på några veckors båtsemester och hade tänkt ta sig upp till Västervik - och dit skulle han om än så att han var tvungen att backa nästan hela vägen.

Ja, den här skepparen kan man ju säga stävade framåt fast han backade mest hela tiden.
Så är det väl också med oss människor i livet, somliga går mot strömmen men kommer ändå fram till sin tänkta destination.

Bert sa...

Rättelse: NO=nordost i berättlsen om den backande snipan ska givetvis vara NV=nordväst.

Jimmy sa...

Hahaha smått rolig berättelse & tack för ditt svar.Påminner om min farmor som målade lite till husbehov,gjorde en tavla som var gråaktig.Varpå hon fick frågan vad tavlan föreställde.Fiskmås i dimma,svarade hon nöjt.

Bert sa...

Abstrakt konst är oftast till betraktarens fördel då konstnären lämnar det fritt till varje betraktare att avgöra vad konstverket föreställer. Din farmors konstverk var tydligen för avancerat för den publik konsverket blev sett av.

Men nog tycker jag att min förklaring av uttrycket "stävar fram" var glasklar likaså benämningen "stäv" på båtar.

Berättelsen om den backande snipan popade upp ur minnesbankens arkiv där den legat lagrad i ca 25 - 30 år. Tydligen var det ordet stäv som triggade fram minnet av den smått dråpliga båtsemestern för blekingefamiljen.