söndag 25 oktober 2009

Hamnbilder från USA 1860 till runt 1900


Bilderna i detta inlägg är från boken Captain´s Album.
För större bild, klicka på bilden.

Bild 1. Sådana här härliga bilder kan man sitta länge och titta på, dröma sig bort i tiden, som i detta fallet ca 150 år tillbaka då teknikutvecklingen på allvar började konkurrera ut flertusenårig dito. Tänk om man kunnat kliva in i fotot för en stund och utforskat hamnkvarteren där i San Francisco. Stämmningen som bilden förmedlar är lite avslagen söndags eftermidag, skuggorna börjar bli långa, tid omkring 18:00 en försommarkväll.
Hjulångaren som ligger uppankrad ute på San Francisco Bay är av en mer havsgående konstruktion än den som ligger förtöjd inne vid kaj, förmodligen trafikerar den senare hjulångaren enbart San Francisco Bay. När skovelhjulen är monterade utefter skrovsidan i höjd med maskinrummet talar det om att fartyget är avsett för farvatten med sjögång, flodhjulångarna hade skovelhjulen monterade i aktern.


Bild 2. Troligtvis Honolulu Hamn. I denna för den tiden moderna hamn har ångamaskinen gjort stora landvinningar, ångfartyg och ånglok har på allvar börjat konkurrera ut segelfartygen och hästarna som kraftkälla för varutransporter. Ångaren till vänster i bilden är av en senare konstruktion än de på bild 1. denna ångare är försedd med propeller i stället för skovelhjul. Propellern hade vid den här tiden helt konkurerat ut skovelhjulet som framdrivningsmekanism förutom då på floderna där skovelhjulet var att föredra. Bryggan på ångaren är av öppen typ, denna machoinställning till att inte annvända sig av väderskydd på ångare var ett arv från segelfartygen, möjligen användes segelduk som sol och regnskydd. Den öppna bryggan kom fortfarande att vara en vanlig konstruktion några decenier in på 1900-talet.



Bild 3 & 4. Ser ut att vara lite äldre bilder från Honolulu Hamn jämfört med bild 2.



Bild 5 & 6. Port Blakely var inte bara en plats för skeppsbyggeri utan var även en utskeppningshamn för sågade trävaror, nog var det lämpligt att fartygen som byggdes där hade en last att ta in när de seglade därifrån på sin första resa.

Bild 7. Bron i bakgrunden är Brooklyn Bridge i New York som går över East River och förbinder Manhattan med Brooklyn. Bron började byggas 1869 och var klar 1883, bron var då världens längsta hängbro och den första hängbron att använda stålwire. Bron känns igen på sin Gotiska arketektur i brotornen/pylonerna. Ja, då vet man exakt var utefter South Street NY segelskeppen och pråmarna på bilden låg förtöjda. Den här gamla bron är fortfarande i bruk och har för tillfället sex körfiler för motorfordonstrafik plus gång och cykel banor.





Bild 11. Fullriggade skeppet "Aryan" byggt 1893 Down Easter Phippsburg Maine.
"Aryan" var det sista fullriggade träskeppet som byggdes i United States.

Är det lastning eller lossning av däckslasten(plank) som sker ombord på Skonaren "City of St. Helens". Jag gissar på lossning!

Inga kommentarer: