lördag 17 oktober 2009

Varvsbilder från USA sent 1800-tal till tidigt 1900-tal

Bilderna i detta inlägg är hämtade ur boken Captain´s Album.
För större bild, klicka på bilden!

Bild 1. Lucille(troligt byggår 1874; byggplats: Freeport Maine) nedkrängd för byte av bottenplåtar av koppar eller av annat plåtmaterial. Vad kan varvsarbetarna på flotten hålla på med, utbyte av ett eller flera murkna bottenbord kan väl vara tänkbart. Det ser onekligen trångt ut där på flotten och trängre blir det när skeppsbyggmästaren som är på väg ner till arbetsstyrkan ska inspektera det utförda arbetet eller det kanske har blivit något problem som kräver en äldre och erfaren yrkesmans empiriska kunskaper för att lösa.
Om man förstorar bilden kan man se hur den förliga vajern som löper genom klyset/repgenomhalet och ned längs med skeppssidan och vidare ner och runt under kölen skär in/ner i bordläggningsplankorna där plåtarna är borttagna.


Bild 2. På denna 5-mast scoonare var det minsann tätspantat. Georg H. Billings byggdes 1903 i Port Blakely som torskfiske skonare. GH.B blev det sista fartyget som byggdes på Hall Bros. Yard. Hennes sista resa som segelfartyg gjordes 1924 från Callao i Peru till San Francisco, denna resa tog 35 dygn i ballastat tillstånd. Efter denna resa och två års uppläggning blev hon fiskepråm i San Pedro, 1941 eldades hon upp.


Bild 3. Spantresning, troligen George H. Billing. Man kan inte vara annat än imponerad av de personer som byggde dessa enormt stora träskepp med förhållandevis enkla medel som vid spantresningen på bilden där man använder taljor och rep för att resa tontunga spant. På den här bilden kan man i bakgrunden se ånga stiga upp, kanske kommer ångan från en stor baslåda eller är det möjligen en ångmaskin som driver en såg, en hyvel.


Bild 4. I USA har man alltid varit rationella i produktionen av det mesta, så ser det också ut att ha varit på Hall Bros, Shipyard i Port Blakely som var/är beläget i en skyddad vik i "Puget Sound" på den amerikanska Stilla havs kusten i delstaten Washington(på andra sidan av "The Puget Sound" ligger Seattle). Undras hur lång tid det kan ha tagit att bygga ett fartyg av den storleken man kan se på bilden, överraskande snabbt skulle jag tro. Förmodligen är det sjösättningsdags för skutan med flaggan i stäven. De flesta av personerna som syns ser ut att vara klädda för en festligare tillställning än arbete - sjösättning!


Bild 5. Här ser det ut att vara klart för bordläggning. Hur långt kan det här fartyget tänkas vara, om man skattar avståndet mellan ställningsstöttorna till låt säga 3m - ja, någonstans då mellan 45-50m, men nog ser det det ut att vara längre än så.

Inga kommentarer: