söndag 15 februari 2009

En midsommarmorgon 2008



Vaknar straxt före 03:00.
Det är natten/morgonen till midsommardagen 2008, är helt torr i mun och hals, tar mig sömndrucken ut till köket för att dricka kranvatten. Jag tittar först ut genom köksfönstret för att se om det varit något bus på Hagagatan. Jodå, lite var stans utefter gatan finns ett antal ölburkar, pizzakartonger och så en bit av en röd/gul vägbom eller något dylikt avspärrningsmaterial. Fastsurrat på taket på en röd japs bil (Mazda 323) finns resten av det röd/gula föremålet.

Solstrålarna är på väg att klättra över taknocken på grannhuset, men ännu är det mörka silhuetter som i huvusak visas mot den svagt rosa himmelen - det ser ut att bli en fin dag.
Vänder mig bort från fönstret för att tappa upp dricksvatten, helt plötsligt blir det påtagligt mörkt i köket, fa.. har jag fått en stroke eller vad är det som är på gång. Nej då, jag kan fortfarande tänka och föra glaset med dricksvattnet till munnen.
Vänder mig mot fönstret, ser först inte vad det är som orsakat solförmörkelsen men vad fa.. , ja ni ser på bilden vad som orsakade den plötsliga mörkläggningen.

Tre grabbar i 25 års åldern står på en skorsten på taket till fastigheten Hagagatan 3 och dricker öl, de står där obekymrat precis som de alltid brukade dricka sitt öl stående på skorstenar.
En av dem kastar sin ölburk ut mot Hagagatan, den hamnar i närheten av den röda japs bilen, straxt följer fler ölburkar i samma riktning de försöker helt klart träffa denna bil, samtliga kastade ölburkar är uppskattningsvis till hälften urdruckna då det vid nedslagsplatsen är rikligt med väta.
Plötsligt ställer sig en av dem att pissa på taket i riktning in mot baksidan av huset, ja det fångas ju upp av regnvattenrännan så det riskerar ju inte att hamna på någons balkong.
Men ändå, stå på en skorsten och pissa ca 8 - 10 m över markytan, kanske på sniskan, detta kräver givetvis bra balanssinne och en god portion mod eller kanske mera rätt - övermod givet under rusets inverkan!

Bert


6 kommentarer:

Jonny sa...

Du har räddat min söndag, Bert! Fenomenal historia och lite imponerad att du lyckades behålla lugnet och ta det fantastiska kortet. Min far som bor i grannhuset hade nog ringt polisen och jag hade börjat rya.
Jonny

Bert sa...

Jo, jag är normalt ganska så lugn, men visst händer det att man tänder till.
I detta fallet så kunde ett verbalt ingripande orsakat en olycka. Någon av dem hade kunnat ramla ner och ett fall från 8-10 m kan ju vara fatalt.
Grabbarna är ju också i vuxen ålder och då får de ju anses kunna bedöma risker och ta påhittet på sitt eget ansvar.
Säkert var det en fin upplevelse för de tre ölpimplarna att se solen stiga upp.
Vi svenskar är ju ett naturdyrkande folk sedan urminnes tider, man kan säkert härleda de tre:s beteende till genetiskt nedärvda men undanträngda behov som då och då poppar upp.
Trevligt att kunna rädda din söndag!

Asplundare sa...

Rätt sunt tycker jag, bortsett från att skräpa och skvätta ner, sunt men dumdristigt.

Det intressantaste är dock att det inte verkar förekomma några chics i närheten, oftast gör folk halsbrytande eller enbart dumma saker för att imponera, eller bara synas, på det motsatta könet.
När flickor i biblioteket börjar prata högre och skratta från en sekunde till en annan kan jag garantera att det kommit in några käcka gossar i lokalen. Bäääää!

Bert sa...

Grabbarna ville säkert möta midsommardagens soluppgång på en något lite säregen plats när de inte hade fixat några chics att vakna upp med.

Men visst var det dumdristigt, äventyret kunnde lätt fått en fatal utgång för alla tre.
Säkert var det en sekundpåkommen idè, dumdristigheter brukar ju oftast ha sin uppkomst i plötsligheter.

Jo, kvinnor är lättlästa, kommer du inte ihåg hur det var när vi gick på "Starta eget" kursen i Oskarshamn. Du minns säkert kursledaren den lille fjanten från Wäxjö, han fick ju er tjejer att bli helt till sig.

Förresten, när jag spanade igenom din blogg så såg jag att du flyttat in till stan och bor i en takvåning med takkupa. Hoppas nu inte att du har fått ideer om allternativt midsommarfirande på takåsarna i centrala Västervik.

Vi hörs Elin!

Asplundare sa...

Jag vet att du räknar med att jag ska hugga på det där med Snuff, den slipprige typen från växjö. I will not gå på den du!

Bert sa...

Elin, är du rädder för Snuff?
Konsigt vilken tunghäfta eller skrivkramp det krypet kan frambringa 12 år efter avslutad kurs.
Mycket mysko, det måste utredas!