lördag 7 februari 2009

Mönsterås himmel eller helvete

Ja, svaret på rubriken blir givetvis olika beroende på vem man frågar av byinnevånarna. Mönsterås kan säkert för en turist och tillfällighetsbesökare framstå som en avsides idyllisk liten by vid smålandskusten, men som bekant ruvar även idyller på obehagligheter som de flesta av dess innevånare antingen förtränger, bagatelliserar, är helt ovetande om eller samtycker till.
I denna min blogg om Mönsterås kommer jag framför allt att berätta om det negativa jag upplevt och varit med om i mina kontroverser med privatpersoner, lärare, politiker, företagare, statliga och kommunala tjänstemän/kvinnor här i M-ås och i de angränsande kommunerna.

Inledningsvis kommer jag dock att berätta om mina uppväxtår och då ur ett något mer positivt tonläge om än med en viss utanförskapskänsla.
Jonny, som står för "Mönsteråsbloggen" visar en hel del gamla foton härifrån M-ås och det väcker en hel del minnen till liv speciellt då flygfotot från 1961 visande främst kvarteren "pionjären" och "gladan" där jag bott från sju års åldern till dags datum - det blir snudd på 50 år.
Jag kommer med utgångspunkt från detta foto berätta om vad jag och de andra busarna i dessa kvarter sysslade med på fritiden sommar som vinter under 1960-talet.

Ja, varför börjar man blogga, mitt eget motiv är att jag anser att en annan menning och bild av Mönsterås behöver visas upp, lokaltidningarna ON och OT skriver i huvudsak bara i positiva ordalag, då ofta med en porträttbild visandes ett jovialiskt ansikte föreställande det sittande kommunalrådet.

Bert

2 kommentarer:

Jonny sa...

Jag ska med stort intresse läsa din blogg! Hoppas du får en stor läsekrets.
Jonny

Bert sa...

Läsekretsen är nog inte speciellt stor och så är man ju som person inte på något vis behäftad med det minsta av gott anseende.

Du vet i by-hålan Mönsterås är man som långtidsarbetslös och numera förtidspensionär den största skurk som kan tänkas fram av sjuka hjärnor.
Otidigheterna främst då från somliga av köpmännen längs med Storgatan har varit många och ibland lett till fysiskt våldsamma bataljer.