måndag 2 mars 2009

Arbete nov 1987 - jan 1990

November 1987 börjar jag arbeta på SAAB-SCANIA i Södertälje, var kvar där till Januari 1990.

NYTT ARBETE
Efter avstängningen från A-kassan bytte jag handläggare på AF i Mönsterås, den nye handläggaren är som från en annan värld jämfört med sossepsykopaten jag tidigare fått dras med.
Han handläggaren frågar om jag är intresserad av att tjäna bra med pengar - jodå, visst, gärna det!
Handläggaren tipsar mig om att man på S-S i Oskarshamn anställer folk och sedan skickar upp dem till S-S i Södertälje. Lön + traktamente ca 17000 netto + milersättning + nästan fritt boende på hotell med eget dubbelrum och rumservice som innebar alltid nybäddat och nystädat, fri frukt och dricka, fri frukostbuffe, fri dagstidning, ja det lät ju helt fantastiskt så jag ställde mig positiv till att söka detta arbete.
Ansökningen gjordes skriftligt varefter man kallades till intervju, jag blev på "nåder" anställd som personalchefen på S-S i O-Hamn uttryckte det.
Ja, givetvis var det min svartlistning på arbetsmarknaden som spökade men som jag på "nåder" blev undantagen ifrån.

FRÅN ETT HELVETE TILL ETT ANNAT
Arbetet i sig var varken roligt eller intressant då jag de första 8 månaderna arbetade på monteringslinen (löpande band).
Minns när jag tillsammans med arbetsledaren kliver in på linen i ett kaos/inferno av vrålande luftdrivna mutterdragare, slangar dragna kors och tvärs och ett myller av folk - min första tanke var "från ett helvete till ett annat".

Veckorna går och man vänjer sig vid oljudet och stressen, de som arbetar där är mestadels ungdomar i åldrarna 18 - 25 år varför det är mycket tjo, stim och jäkelskap, jag trivs dock överlag bra i sällskapet trots att jag var 35 år och blev kallad gubbe.
Det jobbade ett par mycket söta tjejer där i åldern 20 - 25 år som jag kom bra överens med.
Man kunde dock aldrig känna sig säker för dessa båda tuffingar då de gick förbi eller man arbetade sida vid sida eller under över varann, de hade för vana att nypa en högt upp på insidan av låret vilket gjorde rejält ont, jag tog deras hårdhänta handpåläggning som en komplimang och invit till vidare äventyr.
Mina erfarenheter av tjejer uppvuxna i stor-Stockholms området är att de till skillnad mot här nere är mycket kaxigare och friare i sitt förhållande till killar och deras ålder.

NY AVDELNING
Efter åtta månader på monteringslinen sökte jag till en annan avdelning för att få det lite lugnare och få tillfälle till att kunna jobba över och därmed spara ihop komptid.
Jag jobbade ihop 14 dagars komp som jag sedan utnyttjade till att förkorta arbetsveckorna med 1-2 dagar, när antalet kompdagar var nere på 3 -4 började några veckor och helgers övertidsarbete. Det fanns som en pool dit man kunnde anmäla sig för övertidsarbete och då kunnde man hamna lite var stans på fabriken.
Anledningen till att jag kunde lägga upp min arbetstid efter eget tycke och smak var att jag arbetade självständigt och oberoende till linen efter flytten till bromsdetaljen.

BOENDE OCH FRITID
Boendet på hotell under de två åren var bekvämt men givetvis utan hemtrivsel. Jag bodde först på Scandic Hotell i Fruängen senare på SH nere vid Kungens kurva.
Under dessa två års tid utforskade jag Stockholmsområdet från Nynäshamn och Trosa i söder till Norrtälje i norr och Sandhamn i öster till Köping i väster, ett ganska så stort område. Förvånadsvärt många av de som jag arbetade med var okunniga om vad som fanns att bese i detta område. Kommer att tänka på likheten mellan dessa stor-Stockholmsbor och den gamle Södviksbon och öläningen som hela sitt liv bott där i Södvik men knappt visste hur det såg ut i Persnäs några km bort.

Samanffattningsvis måste jag säga att dessa två år i Stockholmsområdet är ett ljust och positivt kapitel i mitt liv, en period jag alltid kommer att se tillbaka på med saknad av människorna jag mötte, pengarna jag tjänade och alla historiska och natursköna platser jag besökte.

Inga kommentarer: