söndag 8 mars 2009

POLISSPÅRET: Troligt bilfyllo slapp påföljd - företagarfjäsk eller vad

NÄRA DÖDEN UPPLEVELSE
Denna händelse utspelar sig på vägen Södra Kajen en stormig höstkväll i början av 1990-talet.
Farsan och jag är nere vid båten som är vinterupplagd i Mönsterås hamn på området utmed nämnda väg, vi är där för att kolla att båthuset med presenningar inte ger sig iväg ut på mönsteråsviken. I vindbyarna är det stormstyrka och medelvinden är hård kuling från SV.

Vi upptäcker två grabbar i femton års åldern som kastar sten mot gatubelysningsarmaturen, vi ropar åt dem att sluta med detta bus men de fortsätter ändå varför vi går bort mot dem. Grabbarna är av den tuffare sorten och springer inte iväg som man kunnat förvänta sig utan står kaxigt kvar och käftar emot.

Under konfrontationen med grabbarna har jag observerat att en bil kommer körandes längs med mönsteråsvikens södra strand, den kommer bortifrån Varvsgatan. Där går det ju ingen körväg tänker jag utan det är ju cykelvägen som förbinder Varvsgatan med Södra Kajen som föraren av bilen helt fräckt kör på.
Bilen kommer ut på Södra Vägen och kör in mot köpingen och mot oss, hör hur den accelererar kraftigt, bilen närmar sig fort och har uppskattningsvis fått upp farten till ca 80 km/tim. När bilen är ca 50 m ifrån oss säger jag, "föraren måste väl ändå se oss här vi står ju mitt i skenet från gatbelysningen", grabbarna ser oroliga ut och säger, "han ska väl inte köra på oss".

När bilen är ca 5 m ifrån oss girar föraren något och passerar oss med någon decimeters avstånd.
Jag känner igen bilen, det är en i Mönsterås väl igenkänd blå Volvo 245 (herrgårdsvagn) med företagslogga på de bakre sidorutorna, ser också en skymt av föraren och vet då vem som kör den (företaget som bilen ägdes av var/är beläget på Trädgårdsgatan).
Grabbarna är märkbart tagna av det de upplevt och säger smått chockade, "han körde ju nästan ihjäl oss, vilken jävla idiot", de slänger några stenar efter bilen men träffar inte då den snabbt avlägsnade sig från platsen.

ANMÄLAN TILL MÖNSTERÅSPOLISEN
Vi tar oss snabbt hem, jag ringer till polisstationen och lustigt nog finns det personal kvar där, klockvisarna har ändå tagit sig förbi 21:00.
Jag förklarar vad som hänt och kräver att personen i fråga ska tas in för förhör och alkotestas. Polisen jag talar med säger att han omedelbart ska göra ett hembesök hos företagaren ifråga och lovar att ringa upp när detta har gjorts. Efter ca en timma ringer polisen upp och meddelar att företagaren ifråga är spik nykter men att han (företagaren) erkänner att han är den person som varit nära att köra på mig och tre personer till under denna kväll. Som orsak till sitt tilltag har han angett att han bara ville skrämmas då han trodde sig känna igen oss som personer som han sedan tidigare haft kontroverser med.
Nog finner jag det underligt att denne företagare slipper undan utan någon som helst påföljd, det fanns fyra vittnen till händelsen plus hans egna erkännande, han borde åtminstånde fråntagits sitt körkort.

BORDE SÄTTAS PÅ KÅKEN OCH GLÖMMAS BORT
Några dagar senare passerar jag gåendes förbi varvet på kuggås. Varvsägaren och företagaren i denna berättelse finns utanför varvsbyggnaden, de får syn på mig och företagaren börjar gasta om att jag är en feg jävel som har angett han företagaren ifråga för polisen.
Jag svarar då att idioter som använder bilar på det sätt som han företagaren gjorde här om kvällen borde sättas på kåken och glömmas bort men att han innan dess borde få en omgång stryk eftersom han inte ens bett om ursäkt för sitt tilltag. De två företagarna flinar elakt, han företagaren som några dagar innan körde den blå 245:an rakt emot oss för att skrämmas menar på att jag är välkommen in på verkstaden ett tag, jag tackar dock nej till förslaget.

SLUTSATSER
Vilka slutsatser är det rimligt att dra utifrån Mönsteråspolisens och företagarens agerande.
Vad det gäller företagaren ifråga så var det med honom som med åtskilliga andra från företagaradlen och för den delen också allmänheten ett klart uppvisande av avundsjuka och ogillande av att jag nu hade den största och finaste båten i mönsteråsviken, detta utan att vara företagare eller inneha någon annan titulatur som gav mig status nog för ägandet av denna pärla.

Polisen ifråga som handlade fallet är barnfödd och uppvuxen på orten och väl känd av de flesta, så också av företagaren. Polisens handlande är ju helt klart ett fall av vänskapskorruption så som det oftast blir i sådana här byhålor som Mönsterås.
Om man sedan adderar med den omständigheten att jag sedan långt innan denna händelse inte var väl sedd av polis och övriga makthavare här i Mönsterås och högre upp i instanserna så är det utan tvekan så att man inom polismyndigheten tillämpar godtycke i sin påstådda brottsbekämpning.

Inga kommentarer: