tisdag 17 mars 2009

Vårens första Golfrunda

PREMIÄREN
Ja, så var den då avklarad, den första 18 håls rundan våren 2009. Premiären skedde på "Skorpan" i går måndag den 16 mars. Spelade rundan ensam!
Känslan var att det skulle gå dåligt då jag inte har spelat sedan 15 januari detta år. Har menisk skador i bägge mina knän varför gåendet blir mödosamt, dessutom tillkommer ländryggsvärk och ischias. Jag får väl göra som förra året stöpa lidande och glädje med varandra. Golf är ju ett fantastiskt roligt spel när det går bra och ett jä... tråkigt spel när det går dåligt.
(Bilden är från Saxnäs GK, hål 4:a)

SPELET
  • Första hålet: par 4:a, 327 m. Är inne på green på 2 slag och hålar ut på tre, en BIRDIE, vilken början, härligt!
  • Andra hålet: par 3:a, 129 m, nerkortat för tillfället till ca 100 m, avklarat på 3 slag, alltså par. Greenträff men bollen rullar av och ner för slänten till vänster, chippar upp bollen ca en halv meter från hålet och puttar i. Helt plötsligt känns golflivet mycket bättre och förutsättningarna för en bra score ter sig efter denna inledning betydligt ljusare.
  • Tredje hålet: par 5:a, på 439m spelar jag galet dåligt vilket grumlar de nyss ljusa förhoppningarna, jag gör en trippelbogey, fy fan!
  • Fjärde hålet: par 3:a, första slaget hamnar på green och ca tre meter från flagg men treputtar, alltså en bogey, grymt missnöjd.
  • Femte hålet par 5:a, trippelbogey!
  • Hål sex: par 5:a, trippelbogey!
  • Hål sju: par 4:a, bra utslag följs av två maskletare, fjärde slaget, toppar med gapwedge:n, och bollen försvinner neråt åttonde och det blir ett streck i räkningen.
  • Hål åtta: par 3:a, gör par, dock ingen greenträff som det bör vara på ett par 3 hål.
  • Hål nio: par 3:a, gör par, inte heller här någon greenträff.
  • Lunch: en banan.
  • Hål tio: par 4:a, bogey!
  • Hål elva: par 4:a, gör par.
  • Hål tolv: par 4:a, gör par.
  • Hål tretton: par 4:a, hamnar ut till vänster vid tallarna, prövar att slå bollen mellan träden, lyckas, får upp bollen på green, tvåputtar, par igen!
  • Hål fjorton: par 3:a, bogey.
  • Hål femton: par 4:a, dubbelbogey.
  • Hål sexton: par 4:a, bogey.
  • Hål sjutton: par 4:a, bogey.
  • Hål aderton: par 4:a, paret igen!
Score: Ut: 49. In: 41. Tot= 90 slag. Ett slag över mitt hcp, ett klart godkänt resultat.
Förra året som var ett intensivt golfår spelade jag 125 18-håls rundor, de flesta av dem på min hemmaklubb Saxnäs GK:s fantastiskt härliga 18-håls bana.

FÄLTSKÄREN
Tänk om man slapp värken, den tar oerhört mycket energi och fokus från spelet. Vilken golf man skulle kunna prestera om man slapp denna skit. Är säker på att jag lätt skulle gå ner mot ett hcp runt 5 om inte om vore förhindrande. Detta "om" består av en fältskär på Oskarshamns Sjukhus, han lyxopererar gärna ishockeyspelare och dylikt i parti och minut så att de kan spela några perioder till men anser att en förtidspensionär i 55 års åldern ska halta sig fram resten av livet.
Fick veta där på slakthuset att om jag når upp till en ålder på 70 år så kan det bli aktuellt med en ny knäprotes. Under tiden fram till dess så får man förlita sig på värktabletter, knapprar man sådant regelbundet lär man knappast bli några 70 år och det vet fanskapet om.

Jag återkommer med berättelser om mina upplevelser på Oskarshamns Sjukhus.

2 kommentarer:

Jonny sa...

Man blir ju lite sugen att testa golf när man läser det där. Att kombinera avkoppling med motion är ju inte fel. Men jag får nog fortsätta hålla mig till minigolf som jag envisas med att kalla det. Sedan blir jag lite nyfiken varför du valt Saxnäs som hemmaklubb? Men det kanske du vill hålla för dig själv?

Bert sa...

Klart du ska testa på riktig golf. Du kan börja med att testa här ute på pay § play banan uppe på Högemåla.
Du har säkert kännedom om denna anläggning straxt väster om E22:an.
Nu har banan här inte öppnat ännu men någon gång i april brukar de öppna upp för spel.
Det går även att låna klubbor vid rangen eller hyra för spel.

Har tidigare varit medlem i Mönsterås GK av den anledningen att kunna få möjligheten att spela på greenfee på andra banor för en billig peng, man betalade 500 sek och blev fullvärdig medlem i MGK vilket berättigade till spel på andra banor fast mot ordinarie GF.

Man kan också bli så kallad greenfeemedlem i de flesta klubbar och då också få spelrättigheter på andra banor,nu ser denna form av medlemskap vara på väg att tas bort då de billigaste klubbarna dragit till sig orimligt många medlemmar till förfång för de traditionella dito. En del klubbar höjer GF:n för greenfeemedlemmar med 100% av ovanstående anledning.
Normalt är man ju fullvärdig medlem i någon klubb och det kostar en slant.

En av anledningarna till att jag är medlem i Saxnäs är att den nya 9-håls banan vid Högemåla aldrig blir klar. Banan skulle varit uppöppnad för två år sedan men Byggherren har haft märkvärdigt svårt att ta sig upp från sofflocket. Han har hela tiden skyllt på dåligt väder - han ligger väl och samlar på sig vätska då han har lovat att pissa omkull mig.

Men det är ändå tveksamt om jag skulle bli medlem då det som du förstår finns starka antipatier mellan mig och byggherren och ett antal golfande mönsteråsare - man är ju inte precis väl sedd av företagarna och åtskilligt av deras gårdsfolk. På Saxnäs finns det också några andra mönsteråsare som är medlemmar, men vi brukar i görligaste mån undvika att ha med varandra att göra.
De flesta mönsteråsare är ju medlemmar i Oskarshamns GK "Skorpan" och det är en av anledningarna till bortvalet av OGK. Det finns en annan anledning också, jag gick grundkursen på OGK men man ville från OGK inte ställa upp med faddrar till fadderrundorna då jag inte ansökte om medlemskap efter avklarad grundkurs. Så min golfkarriär blev uppskjuten 3 år på grund av tjurskallarna i OGK, en möjlig bifaktor är väl att mönsteråsare kan ha varit inblandade i detta beslut.

Utav ovanstående anledningar valde jag Saxnäs, men också på grund av att man där inte behöver betala någon spelrätt eller något medlemslån utan kan låna en spelrätt mot att man betalar ca 1000 sek mer i årsavgift. Sen finns det där ett annat alternativ också, "vardagsmedlemskap" som ger rätt till spel månd - fred för ca 2500 sek/året.


Du ska absolut testa golf, men en varning bör väl utfärdas - spelet är starkt beroende framkallande och det går åt mycket tid.