söndag 1 mars 2009

Här kommer det en fin människa - jaså, var då?

För 3 - 4 år sedan hängde jag och några till på ett inköpsställe här i Mönsterås där det mesta av det som såldes var onyttigt och skadligt för hälsan, e.x.v. varor som tobak, godis, tabloid-tidningar och så förstås de obligatoriska herrtidningarna vilka får anses vara av det mer nyttigare sortimentet i denna bod.

Anledningen till att jag tillbringade åtskilligt med tid på detta ställe var för att inhämta info, kolla reaktioner, känna av stämningar, människostudier, konfrontera och prata i största allmänhet. En annan lockelse var förstås att få en pratstund med flickorna som jobbade där några timmar då och då - kommer speciellt ihåg Frida, minns när jag fick en helt oskyldig kram av henne och bodknodden såg det, hans ansikte uttryckte besvikelse och avundsjuka.
Bodknodden skulle dock några dagar senare hämnas, jag hade frågat efter när Frida skulle arbeta härnäst och fått info om dag och tid. Det var semletid och jag hade tänkt bjuda henne på en semla medans vi pratade, jag var där någon halvtimme efter utsatt tid men inte fanns Frida där, bodknodden frågade om semlorna var till Frida - jodå! Han tar då helt överraskande påsen med semlorna och säger att det ska bli trevligt att få bjuda Frida på semlor.

Man får ändå säga att bodknodden visade överraskande stort tålamod med mig och de andra mer eller mindre pratglada figurerna som brukade samlas där på eftermiddagarna.
Församlingen bestod förutom mig oftast av en enveten cyklist och maratonpratare samt två bröder som enfaldigt kommenterade kvinnsen som handlade eller gick förbi, det lät oftast "å, se e hone, tro ni ho ha fått nå i seg i da".
Anledningen till att bodknodden inte körde ut oss var ju förstås för att få tillfälle att få sälja en och annan kola, kokosbulle, tidning osv.

Innehavaren som själv inte tillhörde den talföra delen av befolkningen kunde dock ibland delge oss sina funderingar och värderingar.
Det stannade åtskilligt med bilar utanför boden under öppettiderna, jag minns speciellt ett tillfälle då en sprillans ny Merceders av värsta lyxmodell stannade.
- bodknodden säger, där kommer det en fin människa.
- jag säger, jaså var då, jag kan då inte se någon.
- bodknodden säger, i bilen såklart, en person som äger en sådan bil måste ju vara en fin människa.
- jag säger, bilen är fin, men människan som kör den vet vi ju inget om, det kan ju vara den värsta gangster, ja de brukar ju åka omkring i dylika bilar.
Bodknodden blir för ett tag tveksam men kontrar med att jag bara är avundssjuk.
Vad annat kan man förvänta sig av bodknoddar, det enda de har i huvudet är pengar och den status de kan ge sin herre.
Så om jag vinner ett skapligt antal miljoner kommer jag ytterst snabbt att avansera från värsta drägg till finaste människa - tänk vad pengar kan göra skillnad.

Inga kommentarer: